Koncepcyjna KIA Soul’ster na salonie samochodowym Detroit NAIAS 2009
dodano: 16.01.2009

Prezentując koncepcję pick-upa/kabrioletu KIA Soul’ster, który powstał jako „wariacja” na temat budzącego szerokie zainteresowanie miejskiego crossovera KIA Soul – koncern KIA Motors przywiózł na odbywający się w Detroit salon samochodowy nastrój wesołej plażowej fiesty. Projektowany z myślą o budżetach osób młodych duchem Soul’ster jest praktycznym pojazdem z napędem na koła przednie – wywodzącym się z wersji produkcyjnej modelu KIA Soul, którego światową premierę oglądaliśmy podczas paryskiego Mondial de l’Automobile w październiku 2008 roku. KIA Soul’ster jest kolejnym przykładem ogromnej i perspektywicznej uwagi, z jaką KIA traktuje samochodowy design w swych trzech światowych centrach projektowych, za co oficjalne uznanie wyraził ostatnio firmie rząd Republiki Korei*. 

„Soul’ster daje coś nowego, intrygującego i ważnego – radość kabrioletu za przystępną cenę dla ludzi pełnych życia, którzy lubią bawić się z przyjaciółmi” – mówi Tom Kearns, szef stylistów KIA Motors America – „Nie dający się skategoryzować, funkcjonalny i praktyczny Soul’ster wyróżnia się oryginalnością pomysłów stylistycznych i może zaspokajać zróżnicowane oczekiwania potencjalnego nabywcy.” 

Solidny lecz wyszukany design
Korzenie designerskie dwudrzwiowego konceptu Soul’ster wywodzą się z idei roadstera. Dzięki połączeniom śrubowym na wzór nitowanych blach w kadłubie odrzutowca – polakierowany na jaskrawy, żółto-pomarańczowy kolor „Soul’r Yellow” pojazd wygląda ‘industrialnie’ i awangardowo. Szybę czołową obniżono, by uzyskać usportowiony, nieco przysadzisty wygląd. Dwusekcyjny panel dachowy pozwala niezależnie odsłaniać niebo nad przednim i tylnym rzędem siedzeń. Temu właśnie celowi służą wewnętrzne prowadnice kombinacji pałąka kapotażowego i relingów dachowych, która w razie ‘wywrotki’ zabezpiecza pasażerów znacznie skuteczniej niż w tradycyjnym pojeździe typu otwartego. 

Niezwykła „twarz” Soul’stera świadczy o jego mocnym lecz wyrafinowanym charakterze. Ekspresją solidności jest m.in. anodyzowane uzbrojenie przedniej płyty osłonowej – w komplecie ze „skrzelami” błotnikowymi, belką pałąka kapotażowego i felgami z lekkiego stopu. Indywidualność pojazdu podkreślają bursztynowe światła pozycyjne/jazdy dziennej, błękitne klosze reflektorów LED i kierunkowskazów w lusterkach zewnętrznych oraz lamp przeciwmgielnych i tylnych świateł zespolonych. 
Energetyczny i niebanalny jest także widok rufowy pojazdu – gdzie kończy się chromowany, zdwojony układ wydechowy o końcówkach z polerowanego aluminium oprawionych w tuleje z włókna węglowego. Masywnego wyglądu dopełniają pięcioramienne, 19-calowe obręcze. Innowacyjna interpretacja oryginalnej stylistyki crossovera Soul daje się zauważyć z każdej dosłownie strony.

Relaksujące wnętrze
Wewnętrzny wystrój konceptu Soul’stera to kolejny wariant kabiny produkcyjnego Soula – poczynając od czterech – zamiast pięciu miejsc – by zapewnić wystarczającą przestrzeń na długie letnie weekendy. Dwa komfortowe fotele umieszczono z przodu a w drugim rzędzie – wygodne siedzenia dla następnych dwóch osób. Fotel przedniego pasażera i siedzenia tylne można składać bez wysiłku – co w połączeniu z obszernością kabiny znakomicie ułatwia wypady w plener lub na plażę w gronie bliskich przyjaciół. Do stylowego wyposażenia wnętrza należą także intencjonalne, ręczne korbki do podnoszenia szyb bocznych oraz wbudowane u szczytu deski rozdzielczej głośniki systemu audio. 

Oglądane z boku fotele wiszą niejako „w powietrzu” akcentując wyrazistość wystroju kabiny i pozostawiają zwiększoną przestrzeń na nogi pasażerów. Najróżniejsze niezbędne drobiazgi pomieścić można w pojemnikach pod tylnymi siedzeniami. Za nimi przewidziano miejsce na inne przedmioty bez których trudno się obejść. 

Prawie gotowy do drogi
Zaprojektowana z myślą o użytkownikach młodych duchem koncepcyjna KIA Soul’ster jest pojazdem poręcznym, szybkim i dynamicznym. Podobnie jak siostrzany Soul może być napędzany różnymi jednostkami napędowymi – zależnie od preferencji rynkowych. Czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra rozwija moc około 120 KM i współpracuje z pięciostopniową przekładnią manualną. Nabywców poszukujących nieco większej mocy zadowoli czterocylindrowy silnik o pojemności 2,0 litrów i mocy około 140 KM w parze ze skrzynią pięciostopniową manualną lub czterostopniową automatyczną. Zużycie paliwa obu tych jednostek nie przekracza 7,8 l/100 km. Dla innych rynków światowych przewidziany jest czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i mocy ok. 124 KM albo 1,6-litrowy turbodiesel. 

Uwaga: wyposażenie i dane dotyczą modelu koncepcyjnego prezentowanego w USA.

*) Na dziesiątej dorocznej uroczystości Korea Design Awards (‘Teraz Korea’) w listopadzie 2008 roku koncern KIA Motors otrzymał oficjalną nagrodę prezydenta kraju The President’s Award for Design (Za Wiodące Wzornictwo Przemysłowe) w uznaniu zorientowanej na najlepszy design strategii zarządzania, wdrażanej wieloetapowo począwszy od roku 2005.