|
|
|
Koncepcyjna KIA Soul’ster na salonie samochodowym Detroit NAIAS 2009
dodano: 16.01.2009
Prezentując koncepcję pick-upa/kabrioletu KIA Soul’ster,
który powstał jako „wariacja” na temat budzącego szerokie
zainteresowanie miejskiego crossovera KIA Soul – koncern KIA
Motors przywiózł na odbywający się w Detroit salon
samochodowy nastrój wesołej plażowej fiesty. Projektowany z
myślą o budżetach osób młodych duchem Soul’ster jest
praktycznym pojazdem z napędem na koła przednie – wywodzącym
się z wersji produkcyjnej modelu KIA Soul, którego światową
premierę oglądaliśmy podczas paryskiego Mondial de
l’Automobile w październiku 2008 roku. KIA Soul’ster jest
kolejnym przykładem ogromnej i perspektywicznej uwagi, z jaką
KIA traktuje samochodowy design w swych trzech światowych
centrach projektowych, za co oficjalne uznanie wyraził ostatnio
firmie rząd Republiki Korei*.
„Soul’ster daje coś nowego, intrygującego i ważnego
– radość kabrioletu za przystępną cenę dla ludzi pełnych
życia, którzy lubią bawić się z przyjaciółmi” – mówi
Tom Kearns, szef stylistów KIA Motors America – „Nie dający
się skategoryzować, funkcjonalny i praktyczny Soul’ster wyróżnia
się oryginalnością pomysłów stylistycznych i może
zaspokajać zróżnicowane oczekiwania potencjalnego nabywcy.”
Solidny lecz wyszukany design
Korzenie designerskie dwudrzwiowego konceptu Soul’ster wywodzą
się z idei roadstera. Dzięki połączeniom śrubowym na wzór
nitowanych blach w kadłubie odrzutowca – polakierowany na
jaskrawy, żółto-pomarańczowy kolor „Soul’r Yellow”
pojazd wygląda ‘industrialnie’ i awangardowo. Szybę czołową
obniżono, by uzyskać usportowiony, nieco przysadzisty wygląd.
Dwusekcyjny panel dachowy pozwala niezależnie odsłaniać niebo
nad przednim i tylnym rzędem siedzeń. Temu właśnie celowi służą
wewnętrzne prowadnice kombinacji pałąka kapotażowego i
relingów dachowych, która w razie ‘wywrotki’ zabezpiecza
pasażerów znacznie skuteczniej niż w tradycyjnym pojeździe
typu otwartego.
Niezwykła „twarz” Soul’stera świadczy o jego mocnym lecz
wyrafinowanym charakterze. Ekspresją solidności jest m.in.
anodyzowane uzbrojenie przedniej płyty osłonowej – w
komplecie ze „skrzelami” błotnikowymi, belką pałąka
kapotażowego i felgami z lekkiego stopu. Indywidualność
pojazdu podkreślają bursztynowe światła pozycyjne/jazdy
dziennej, błękitne klosze reflektorów LED i kierunkowskazów
w lusterkach zewnętrznych oraz lamp przeciwmgielnych i tylnych
świateł zespolonych.
Energetyczny i niebanalny jest także widok rufowy pojazdu –
gdzie kończy się chromowany, zdwojony układ wydechowy o końcówkach
z polerowanego aluminium oprawionych w tuleje z włókna węglowego.
Masywnego wyglądu dopełniają pięcioramienne, 19-calowe obręcze.
Innowacyjna interpretacja oryginalnej stylistyki crossovera Soul
daje się zauważyć z każdej dosłownie strony.
Relaksujące wnętrze
Wewnętrzny wystrój konceptu Soul’stera to kolejny wariant
kabiny produkcyjnego Soula – poczynając od czterech –
zamiast pięciu miejsc – by zapewnić wystarczającą
przestrzeń na długie letnie weekendy. Dwa komfortowe fotele
umieszczono z przodu a w drugim rzędzie – wygodne siedzenia
dla następnych dwóch osób. Fotel przedniego pasażera i
siedzenia tylne można składać bez wysiłku – co w połączeniu
z obszernością kabiny znakomicie ułatwia wypady w plener lub
na plażę w gronie bliskich przyjaciół. Do stylowego wyposażenia
wnętrza należą także intencjonalne, ręczne korbki do
podnoszenia szyb bocznych oraz wbudowane u szczytu deski
rozdzielczej głośniki systemu audio.
Oglądane z boku fotele wiszą niejako „w powietrzu”
akcentując wyrazistość wystroju kabiny i pozostawiają zwiększoną
przestrzeń na nogi pasażerów. Najróżniejsze niezbędne
drobiazgi pomieścić można w pojemnikach pod tylnymi
siedzeniami. Za nimi przewidziano miejsce na inne przedmioty bez
których trudno się obejść.
Prawie gotowy do drogi
Zaprojektowana z myślą o użytkownikach młodych duchem
koncepcyjna KIA Soul’ster jest pojazdem poręcznym, szybkim i
dynamicznym. Podobnie jak siostrzany Soul może być napędzany
różnymi jednostkami napędowymi – zależnie od preferencji
rynkowych. Czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,6
litra rozwija moc około 120 KM i współpracuje z pięciostopniową
przekładnią manualną. Nabywców poszukujących nieco większej
mocy zadowoli czterocylindrowy silnik o pojemności 2,0 litrów
i mocy około 140 KM w parze ze skrzynią pięciostopniową
manualną lub czterostopniową automatyczną. Zużycie paliwa
obu tych jednostek nie przekracza 7,8 l/100 km. Dla innych rynków
światowych przewidziany jest czterocylindrowy silnik benzynowy
o pojemności 1,6 litra i mocy ok. 124 KM albo 1,6-litrowy
turbodiesel.
Uwaga: wyposażenie i dane dotyczą modelu koncepcyjnego
prezentowanego w USA.
*) Na dziesiątej dorocznej uroczystości
Korea Design Awards (‘Teraz Korea’) w listopadzie 2008 roku
koncern KIA Motors otrzymał oficjalną nagrodę prezydenta
kraju The President’s Award for Design (Za Wiodące Wzornictwo
Przemysłowe) w uznaniu zorientowanej na najlepszy design
strategii zarządzania, wdrażanej wieloetapowo począwszy od
roku 2005.
|
|