Nowa Kia Venga
dodano: 15.09.2009

Międzynarodowy Salon Samochodowy we Frankfurcie jest sceną światowego debiutu nowego, przestronnego i dynamicznego hatchbacka segmentu B marki Kia. Kia Venga – bo tak brzmi jego nazwa – będzie produkowana w Europie, wejdzie na rynki tego kontynentu pod koniec bieżącego roku i objęta zostanie podwójną gwarancją producenta: 7-letnią na zespół napędowy/5-letnią (lub 150.000 km) na cały samochód oraz 10-letnią gwarancją antykorozyjną. Okresy między przeglądowe wyniosą 30.000 km lub co 12 miesięcy. 

Kia Venga w wersji produkcyjnej niewiele rożni się od zaprezentowanego podczas salonu genewskiego pojazdu koncepcyjnego Kia No. 3. Pomijając nieco bardziej konwencjonalny design szyby czołowej i dachu, wszystkie elementy blacharskie są identyczne.

Zaprojektowana od początku w Europie i produkowana w czeskiej fabryce w Nosovicach Kia Venga ma 4068 mm długości, niespotykany w swej klasie rozstaw osi (2615 mm), a jej wysokość 1600 mm pozwala do maksimum powiększyć objętość wnętrza. Dzięki przemyślanej konstrukcji wyznaczającej nową definicję w tej kategorii pojazdów, wnętrze Vengi ma wielkość spotykaną w autach klasy kompaktowej – przy wymiarach nadwozia typowych dla segmentu B. 

Oferta rynkowa Vengi obejmować będzie dwa silniki benzynowe i dwa wysokoprężne – w zestawie z manualną lub automatyczną skrzynią przekładniową. Oferowana w krajach Unii Europejskiej gama silników spełniać będzie oczywiście wymogi normy Euro 5. 

Z uwagi na spodziewaną popularność napędu dieslowskiego samochód Kia Venga posiada nowy silnik wysokoprężny common rail, który został skonstruowany w Niemczech, a będzie produkowany na Słowacji ze specjalnym przeznaczeniem dla Vengi oraz nowego cee’da. Ta wyposażona w turbosprężarkę z zaworem upustowym (WGT) lub zmienną geometrię łopatek (VGT) jednostka pracuje płynnie w całym zakresie obrotów i występuje w dwóch pojemnościach skokowych: 1,4 litra o mocy 90 lub 75 KM oraz 1,6 litra o mocy 128 lub 115 KM – zależnie od wymagań danego rynku sprzedaży. Silnik 1,6-litrowy jest już stosowany w nowym cee’dzie, natomiast wersja 1,4 zadebiutuje właśnie w Kia Venga. 

Klientów preferującą jednostki benzynowe zainteresują dwa silniki ze sprawdzonej serii Gamma – o pojemności 1,4 oraz 1,6 litra. Wersja 1.4 rozwija moc 90 KM i moment obrotowy 137 Nm przy 4000 obr/min. Wersja 1.6 (stosowana także w Kia Soul) ma 125 KM i występuje seryjnie w parze z pięciostopniową skrzynią manualną. Tylko z tym silnikiem dostępna jest także czterostopniowa przekładnia automatyczna. 

Jako pierwsza w tym segmencie pojazdów, Kia Venga oferuje system Idle Stop & Go (ISG), który automatyczne wyłącza i ponownie uruchamia silnik w warunkach intensywnego ruchu miejskiego. System ISG dostępny jest we wszystkich silnikach stosowanych w gamie Venga (benzynowych i dieslach). Innym ciekawym rozwiązaniem w ramach „EcoDynamics” jest system zarządzania energią wytwarzaną przez alternator, wskaźnik optymalnego punktu zmiany biegów (zachęcający do paliwooszczędnego stylu prowadzenia samochodu) oraz ogumienie marki Michelin o niskich oporach toczenia – dla pojazdów wyposażonych w koła rozmiaru 15 i 16 cali. 

Kia Venga – zespoły napędowe
 

Silnik Pojemność Moc w KM Moment obrotowy Przekładnia
Diesel
1,6* 128 260 Nm 6/Man
1,6* 115 260 Nm 6/Man
1,4* 90 220 Nm 6/Man
1,4* 75 220 Nm 5/Man
Benzynowy
1,6* 125 156 Nm 5/Man lub 4/Auto
1,4* 90 137 Nm 5/Man
 
5/Man – skrzynia 5-topniowa manualna
6/Man – skrzynia 6-stopniowa manualna
4/Auto – skrzynia 4-stopniowa automatyczna
*) wersje o obniżonej mocy przeznaczone są dla niektórych rynków ze względów podatkowych.

Wyposażeniem każdej wersji modelowej będzie dzielona 60/40 i przesuwana kanapa tylna, którą można składać płasko w podłodze dla zwiększenia pojemności bagażowej.

Nowa, czteroramienna kierownica, której wzór z wolna staje się rodzajem znaku firmowego Kia ma regulację pionową i poziomą kolumny, metalizowane ramiona dolne oraz przyciski zdalnego sterowania systemami na lewym i prawym ramieniu. Kolejnym elementem nowego markowego designu Kia jest widoczny poprzez kierownicę, ‘trój-tubusowy’ zestaw wskaźników.

Standardowym kolorem wystroju wnętrza Vengi jest Ebony Black (czarny) lub Ash Brown (szaro-brązowy) w kombinacji z metalizowaną konsolą centralną. Dostępne seryjnie lub opcjonalnie będą także pakiety wykończeniowe kabiny w połyskliwych barwach Beige, Black i Lime Green. 

Nowego typu radioodtwarzacz CD otrzymał centralną, wielofunkcyjną gałkę sterowania (‘master control’). Umieszczony u szczytu konsoli, czarno-czerwony wyświetlacz Dot Matrix pokazuje wyraźnie nazwę aktualnie odbieranej stacji radiowej, temperaturę zewnętrzną oraz czas i datę. 

Konsola podłogowa mieści półeczkę na drobiazgi, złącza USB i AUX dla iPoda*, dźwignie selektora skrzyni biegów oraz hamulca pomocniczego, dwa uchwyty na puszki/kubki, a także pokaźnej wielkości schowek na podręczne przedmioty. 

Kierowca Vengi będzie mógł także ‘personalizować’ swój pojazd korzystając z listy wyposażenia dodatkowego. Najbardziej spektakularną z tych opcji jest uchylne i odsuwane, panoramiczne okno dachowe ze szkła o wielkości zbliżonej do powierzchni dachu, które zwiększa dopływ naturalnego światła dziennego do środka i potęguje poczucie przestronności kabiny. Lista opcji obejmuje również system nawigacji satelitarnej, system Bluetooth dla telefonii komórkowej ze sterowaniem głosowym, kilka odmian systemu audio, automatyczną klimatyzację oraz podgrzewane fotele przednie. 

Urozmaiceniu wyglądu zewnętrznego Vengi służyć także mogą 16- i 17-calowe obręcze ze stopu lekkiego oraz głęboko przyciemniane szyby boczne. Na zamówienie dostępny jest również bezkluczykowy system aktywacji pojazdu z przyciskiem start/stop silnika, elektrycznie sterowane i składane lusterka boczne oraz chromowane klamki zewnętrzne. 
Kia Venga oferowana będzie tylko w Europie w 10 kolorach nadwozia, z których dwa – błękitny Byte Blue i brązowo-złoty Caramel Gold przewidziane są wyłącznie dla tego pojazdu. 

Pracując nad samochodem Venga zespół konstruktorów Kia dołożył wiele starań, aby dla klienta europejskiego stworzyć pakiet oferujący obszerne wnętrze przy skromnych wymiarach zewnętrznych – lecz bez kompromisów w zakresie stylizacji oraz dynamiki jazdy. Zasługą przemyślanej konstrukcji pojazdu jest przewaga na rywalami pod względem wielu kluczowych wymiarów wnętrza: przedniej i tylnej przestrzeni na nogi, szerokości na poziomie bioder oraz pojemności bagażowej. 

Kia Venga wyróżnia się kilkoma nowatorskimi rozwiązaniami, które przestrzeń kabiny i przedziału bagażowego pozwalają wykorzystać maksymalnie. Jeżeli 440 litrów standardowej pojemności ładunkowej (w normalnej pozycji siedzeń) nie wystarcza, Venga oferuje kilka sposobów na poszerzenie zdolności przewozowej ładunku. 
I tak – dzięki dwupoziomowej podłodze bagażnika można szybko i łatwo zwiększyć wysokość bagażnika o 163 mm, a tym sam i jego pojemność do 570 litrów. Aby przewieźć przedmioty znaczniejsze wymiarowo, obie części tylnej dzielonej kanapy (60/40) można niezależnie od siebie przesuwać do przodu o 130 mm albo złożyć, korzystając z funkcji ‘Fold & Dive’. Powstaje wtedy całkowicie płaska podłoga ładunkowa – bez potrzeby „upychania” zagłówków tylnych oparć. Po złożeniu obu siedzeń kanapy tylnej długość ładunkowa wynosi 1552 mm, a pojemność – 1253 litry (załadunek na wysokość podsufitki). 

Porównanie wymiarów zewnętrznych w pojazdach marki Kia (mm)
 

Długość Rozstaw osi Szerokość Wysokość
Kia Venga 4068 2615 1765 1600
Kia Soul 4105 2550 1785 1610
Kia cee’d 5-dr 4260 2650 1790 1480
Kia Sportage 4350 2630 1840 1730


Porównanie wymiarów wnętrz i pojemności ładunkowej pojazdów Kia 
Wymiary wnętrza (w mm)

 

Przestrzeń na głowę przód/tył Przestrzeń na nogi przód/tył Szerokość na wysokości ramion przód/tył
Kia Venga 1020/980 1080/901 1384/1364
Kia Soul 1020/1005 1070/990 1403/1400
Kia cee’d 5-dr 1020/980 1105/900 1410/1385
Kia Sportage 1034/1000 1062/955 1440/1430


Pojemność ładunkowa (w litrach)
 

Tylne siedzenia w pozycji normalnej Tylne siedzenia złożone
Kia Venga 440/570 1253
Kia Soul 340 570
Kia cee’d 5-dr 340 1300
Kia Sportage 667 1886


Doskonałe własności jezdne Kia Venga zawdzięcza niespotykanie długiemu rozstawowi osi (2615 mm) i szerokiemu rozstawowi kół. Niezależne zawieszenie przednie na kolumnach MacPherson i tylna belka skrętna – podobne do stosowanego w samochodzie Kia Soul – zapewnia pewność prowadzenia i wysoki komfort jazdy na różnej klasy drogach Europy. W zależności od napędu – zawieszenie Vengi wyposażone będzie w amortyzatory o odpowiedniej dla silnika benzynowego i dla Diesla twardości. 

Wychodząc naprzeciw rosnącym oczekiwaniom klientów konstruktorzy Kia dołożyli wielu starań, aby Kia Venga mogła zaliczać się do najbezpieczniejszych samochodów na rynku. W dążeniu do maksymalnej ochrony pasażerów, skonstruowana i produkowana w Europie Venga wyposażona jest w najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa czynnego i biernego. 

Wyposażenie wszystkich wersji modelowych Vengi pozwala unikać sytuacji krytycznych oraz stawiać czoła zagrożeniom, jakie występować mogą na co dzień w ruchu drogowym. System elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESC staje się coraz częściej stosowanym rozwiązaniem w dziedzinie zapobiegania wypadkom drogowym, i Kia Venga w ten system jest wyposażona seryjnie lub opcjonalnie – w zależności od rynku sprzedaży. ESC obejmuje systemy kontroli trakcji (TCS) i wspomagający hamowanie awaryjne (BAS). Wszystkie wersje modelowe Vengi posiadają seryjne hamulce tarczowe dla czterech kół z systemem przeciwblokowania ABS oraz elektronicznym rozdziałem siły hamowania EBD. 

Gdy jednak kolizji nie udaje się uniknąć, ogromną rolę odgrywają elementy bezpieczeństwa biernego – poczynając od solidnej konstrukcji nadwozia. Karoserię Vengi zaprojektowano z użyciem najnowocześniejszych technik wspomagania komputerowego (CAD) i z zastosowaniem kluczowych komponentów ze stali o zwiększonej wytrzymałości, by skutecznie chronić kierowcę i pasażerów w razie kolizji czołowej, tylnej i bocznej, a także – w przypadku wywrócenia się pojazdu. 

Na rynkach europejskich Kia Venga posiadać będzie zintegrowany system SRS obejmujący dwie czołowe poduszki powietrzne, poduszki boczne fotelowe i boczne kurtynowe (dla obu rzędów siedzeń), pasy bezpieczeństwa z regulacją górnego punktu kotwiczenia oraz napinaczami i zwalniaczami napięcia dla foteli przednich oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla trzech siedzeń tylnych. Aktywne zagłówki dla kierowcy i pasażera są wyposażeniem standardowym w krajach Unii Europejskiej oraz w Islandii, Norwegii i Szwajcarii; na innych rynkach będzie to wyposażenie opcjonalne. 
Czołowa poduszka powietrzna pasażera posiada wyłącznik dezaktywacji w przypadku przewożenia dziecka na przednim fotelu. Wszystkie wersje modelowe Vengi posiadają dwa punkty kotwiczenia fotelików dziecięcych ISOFIX oraz górnych taśm mocujących na obu skrajnych siedzeniach tylnych.