|
|
|
Kia Optima -
europejski debiut w Paryżu
dodano: 05.10.2010
Premiera należącego do segmentu D modelu Kia Optima była jedną z największych atrakcji tegorocznego salonu motoryzacyjnego w Paryżu. Niektóre media uznały Optimę za rewelację salonu i przyznały, że następca Magentisa robi niewiarygodne wrażenie – może nawet jeszcze większe niż cee’d, w czasach, gdy zastępował
Cerato...
Światowa premiera tego śmiało i dynamicznie wystylizowanego samochodu, znanego w Korei jako ‘K5’ oraz jako ‘Kia Optima’ w innych krajach − odbyła się na New York International Auto Show w kwietniu bieżącego roku i dała początek międzynarodowemu sukcesowi sprzedaży. Wraz z planowanym na drugą połowę 2011 wejściem do Europy, w tym również do Polski, Kia Optima stwarza szansę na kontynuację tego trendu oraz wyraźne zwiększenie udziału Kia w segmencie D.
Kia Optima jest w każdym calu konstrukcją całkowicie nową. Jest to pojazd dłuższy, niższy oraz szerszy, który dysponuje wyraźnie wydłużonym rozstawem osi w stosunku do poprzednich propozycji Kia w tym segmencie i uosabia − jak mówi naczelny projektant Kia (CDO) Peter Schreyer − „ducha nieskrępowanej, atletycznej i wizualnej, sportowej energii”.
Koncepcję tego pojazdu oparto na czterech podstawowych elementach:
Wybitna Stylizacja − a więc niepospolita linia nadwozia i zorientowany na kierowcę układ wnętrza;
Wiodące w Klasie Osiągi − czyli poddane downsizingowi, lecz mocniejsze silniki z sześciostopniowymi skrzyniami przekładniowymi;
Komfort i Przestrzeń we wnętrzu − tj. nowa platforma o wydłużonym rozstawie osi oraz
Zaawansowane Wyposażenie − w postaci licznych opcji high-tech.
Odpowiadający tym założeniom samochód został bardzo dobrze przyjęty. Po wprowadzeniu na lokalny rynek koreański w maju 2010, spotkał się z natychmiastowym uznaniem klientów, a jego sprzedaż w czerwcu i lipcu przekroczyła poziom 10.000 sztuk − przynosząc po raz pierwszy marce Kia tytuł krajowego „bestsellera”.
Specyfikacja i wyposażenie Kia Optima będą naturalnie „skrojone” pod gusta europejskie. Od momentu swej premiery, auto dostępne będzie w Europie z dwoma silnikami do wyboru: benzynowym o pojemności 2,0 litrów i mocy 170
KM* oraz 136-konnym* wysokoprężnym o pojemności 1,7 litra. W terminie późniejszym oferowana będzie także druga wersja 1,7-litrowego Diesla o podwyższonej do 160
KM* mocy.
Szereg rozwiązań paliwo-oszczędnych (m.in. alternator z systemem oszczędzania mocy i odsprzęganiem granicznym oraz innowacyjny system zarządzania działaniem akumulatora BMS) powoduje, iż Kia Optima ma szansę być pojazdem o najniższej emisji dwutlenku węgla w swej klasie − zaledwie 122 gramy CO2 na kilometr. Dla kierowców pragnących jeszcze bardziej ograniczyć oddziaływanie na środowisko naturalne oferowany będzie jako opcja układ Kia ISG, który automatycznie wyłącza, a następnie uruchamia silnik w warunkach intensywnego ruchu miejskiego. Pozwoli to redukować emisję CO2 nawet do 113 g/km co oznacza, że w większości krajów europejskich Kia Optima należeć będzie do kategorii pojazdów o najniższym opodatkowaniu.
Wszystkie silniki dostępne będą w parze z sześciostopniową przekładnią manualną lub automatyczną
Ukierunkowany na komfort kierowcy, nowy sedan Kia charakteryzuje się dynamiką i precyzją prowadzenia − w połączeniu z wyszukanym wyposażeniem oraz bogatą listą wyposażenia high-tech, spotykanym z reguły w pojazdach klasy Premium.
„Kia Optima to samochód o szczególnych wymiarach i proporcjach, który bez wątpienia wyróżnia się na tle swego segmentu. Nowa, średniowymiarowa platforma i konstrukcja karoserii przenosi ten pojazd na kolejny szczebel naszej rewolucji designu.” - twierdzi Benny Oeyen, wiceprezes ds. marketingu Kia Motors Europe.
„Badania Kia pokazują, iż pomimo trwających problemów ekonomicznych w skali globalnej, popyt na samochody typu sedan segmentu D utrzyma w wielu krajach tendencję rosnącą na przestrzeni kolejnych trzech lat. Spodziewamy się wzrostu sprzedaży o 23% z 4,3 mln w roku ubiegłym − do 5,3 miliona w roku 2013. Mimo, iż liczymy się z kurczeniem się tego segmentu w Zachodniej Europie − Kia Motors dąży do zwiększenia swego udziału w tym sektorze rynkowym. Ankiety konsumenckie na temat nowego auta przyniosły bardzo pozytywny odzew i dlatego uważamy, iż Kia Optima wyraźnie zwiększy naszą obecność w segmencie D − czyli pojazdów klasy średniej na rynkach całego świata.” − mówi w konkluzji Benny Oeyen.
Tak jak wszystkie inne modele Kia oferowane w Europie, Kia Optima objęta będzie 7-letnią/150.000 km gwarancją producenta, którą w całości „dziedziczyć” mogą kolejni właściciele samochodu.
Dzieło zespołu designerów w niemieckim Frankfurcie oraz w kalifornijskim Irvine pod wodzą CDO Kia Petera Schreyera, nowy model Kia inspiruje i zachęca klientów do wyboru pojazdu tej marki.
„Stworzyliśmy produkt, którego nikt się po Kia nie spodziewał i o to nam dokładnie chodziło.” − twierdzi CDO marki Kia, Peter Schreyer −
„Kia Optima to więcej niż krok do przodu w stosunku do poprzednika, lecz i zupełnie nowy design. W każdym detalu dostrzec można nasze zdecydowanie, lub intencję − by zwiększyć udział Kia w tym segmencie. Dzięki wyważeniu muskularnych proporcji z elegancją spadzistej linii dachu, powstał samochód wprost emanujący wiarą i pewnością siebie z każdego punktu widzenia.” „Jest to nowy wątek w procesie ewolucji wzorniczego DNA naszej marki − a to dzięki kombinacji prostych i płynnych linii oraz eleganckich, lecz nieskomplikowanych kształtów, które przyciągają uwagę tak, jak idealnie skrojony, włoski garnitur.” - mówi Peter Schreyer.
Wysoka i wyraźna linia okien, boczne przetłoczenia karoserii oraz dobitnie zaznaczone nadkola rysują bryłę o atletycznej lecz wdzięcznej sylwetce. Zbliżona do coupé linia karoserii nadaje Kia Optimie żywiołowej dynamiki lecz także poprawia efekt aerodynamiczny. Obniżony z 0,32 (dla poprzednika) do 0,29 współczynnik oporu powietrza Cd oznacza zwiększony komfort jazdy i lepsze osiągi − przy mniejszym zużyciu paliwa.
Zgodnie z firmową filozofią oferowania produktu o doskonałej wartości za swą cenę, Kia Optima posiadać będzie bogate wyposażenie seryjne oraz liczne elementy opcjonalne, które z reguły występują tylko w pojazdach klasy Premium.
Wyposażenie standardowe obejmować będzie (w zależności od wersji modelowej) m.in. szyby atermiczne (Solar Glass) oraz repetery kierunkowskazów w obudowach lusterek zewnętrznych. We wszystkich poziomach wyposażenia przewidziano elektryczne sterowanie podparcia lędźwiowego fotela kierowcy i choć specyfikacja pojazdu może się różnić na poszczególnych rynkach − nawet jej poziom podstawowy obejmować będzie chromowane nakładki słupków ‘A’ do ‘C’, klimatyzację manualną, elektrycznie sterowane okna przednie i tylne, radioodbiornik CD z sześcioma głośnikami, zdalnie sterowany zamek centralny i alarm przeciwkradzieżowy, kierunkowskazy LED w obudowach lusterek bocznych, aerodynamiczne pióra wycieraczek szyby czołowej, odmrażacz szyby czołowej oraz składany podłokietnik centralny kanapy tylnej z dwoma uchwytami na butelki/puszki.
Dostępne w ramach standardu dla wyższych poziomów wyposażenia lub opcjonalnie dla niższych − będą także elektrycznie składane lusterka zewnętrzne oraz system wspomagający parkowanie SPAS.
Dostawy Optimy na rynki światowe pochodzić będą z koreańskiej fabryki Hwasung. Samochody przeznaczone na rynek chiński produkowane będą od 2011 roku w Chinach.
Pierwsza generacja samochodów segmentu D marki Kia − Optima/Magentis weszła na rynki w roku 2001. Premiera drugiej generacji tej klasy pojazdów − stanowiąca dla Kia duży krok naprzód − nastąpiła w roku 2006. W przeciągu następnych czterech lat samochody te przyciągnęły tysiące klientów, a ich łączna sprzedaż w skali globalnej w roku 2009 przekroczyła 110.000 sztuk.
Uwaga redakcyjna:
*) gwiazdki oznaczają przybliżone wartości docelowe wg danych producenta.
Materiały video, fotograficzne i prasowe
Wszystkie nowe materiały video w formie standardowej lub streaking video (do użytku na stronach internetowych), wysokiej jakości zdjęcia oraz inne materiały prasowe dotyczące Salonu Samochodowego w Paryżu 2010 dostępne są via Kia Multimedia Library na stronie
www.kiamotors.com lub (www.thenewsmarket.com/kiamotors).
Materiały te dostępne są via FTP oraz streaming video w plikach Flash, MPEG-2, Quick Time oraz Windows Media. Rejestracja i pobieranie materiałów dla celów medialnych jest bezpłatne.
DANE TECHNICZNE [ rynki europejskie ]
Kia Optima sedan 2010*
Nadwozie i napęd
Nadwozie czterodrzwiowe, pięciomiejscowe typu sedan, konstrukcja stalowa, samonośna. Silnik benzynowy lub wysokoprężny zabudowany poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie za pośrednictwem sześciostopniowej skrzyni biegów manualnej lub sześciostopniowej przekładni automatycznej.
Silniki
Benzynowy o pojemności 2,0 litrów
Typ i rodzaj |
‘Nu’, czterocylindrowy rzędowy DOHC, system zmiennych faz rozrządu CVVT |
Pojemność skokowa |
1999 cc |
Moc maksymalna |
170 KM (125 kW) przy 6200 obr/min |
Moment maksymalny |
196 Nm przy 4300 obr/min |
Poziom emisji spalin |
TBC (do potwierdzenia) |
Wysokoprężny o pojemności 1,7 litra
Typ i rodzaj |
‘U2’ czterocylindrowy rzędowy DOHC, turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek kierownic spalin VGT |
Pojemność skokowa |
1685 cc |
Moc maksymalna |
136 KM (103 kW) przy 6300 obr/min |
Moment maksymalny |
330 Nm (obroty do potwierdzenia) |
Poziom emisji spalin |
122 g/km (113 g/km z systemem ISG Start/Stop) |
Zawieszenie
Przednie |
niezależne, kolumny MacPherson, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowo-hydrauliczne dwururowe, poprzeczny stabilizator przechyłów |
Tylne |
niezależne wielowahaczowe, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowo-hydrauliczne dwururowe, poprzeczny stabilizator przechyłów |
Układ kierowniczy
Rodzaj |
przekładnia zębatkowa, wspomaganie hydrauliczne |
Przełożenie |
2,94 obrotu kierownicy pomiędzy położeniami skrajnymi |
Średnica zawracania |
10,9 m |
Hamulce
Przednie |
tarcze wentylowane 300 x 28 mm; tarcze wentylowane 320 x 28 mm dla obręczy kół 18-calowych |
Tylne |
tarcze lite 284 x 10 mm |
Koła i ogumienie
Standardowe |
obręcze stalowe 16 x 6,5J, ogumienie 205/65 R16 |
Opcjonalne |
obręcze ze stopu lekkiego 16, 17 lub 18-calowe, ogumienie 205/65 R16, 215/55 R17 albo 225/45 R18 |
Wymiary (mm)
Długość całkowita |
4845 |
Szerokość całkowita |
1830 (bez lusterek zewnętrznych) |
Wysokość całkowita |
1455 |
Rozstaw osi |
2795 |
Zwis przedni |
965 |
Zwis tylny |
1085 |
Rozstaw kół przednich |
1601 |
Rozstaw kół tylnych |
1601 |
Pojemności
Zbiornik paliwa |
70 litrów |
Pojemność bagażowa (VDA) |
505 litrów |
Osiągi
Prędkość maksymalna |
TBC (do potwierdzenia) |
Przyspieszenie 0-100 km/h |
TBC (do potwierdzenia) |
* ) dane producenta
|
|