Data: 01.03.2011
Autor: Kia Motors Polska
|
|
Nowa Kia Picanto: samochód niewielki lecz w
pełni dojrzały
Istotne zmiany konstrukcyjne oraz prawdziwie atrakcyjna
stylizacja, budująca poczucie solidności i dojrzałości to
najkrótsza charakterystyka nowego Picanto, którego europejska
premiera odbywa się na tegorocznym 81 Salonie Samochodowym w
Genewie. Efektem wydłużenia karoserii i rozstawu osi jest zarówno
wyższy komfort jazdy jak i większa pojemność ładunkowa.
Oferowane po raz pierwszy w dwóch wersjach nadwoziowych −
pięcio- i trzydrzwiowej, Picanto z powodzeniem konkurować będzie
z najlepszymi konstrukcjami w globalnym „miejskim” segmencie
„A”.
Picanto jest najnowszym członkiem rodziny Kia i jako nowa
wersja najmniejszego modelu w ofercie stanowi bez wątpienia
odważny krok w dziejach tej marki. Bryła nowego Picanto napawa
wrażeniem większej stabilności i solidności. Identycznie jak
u Vengi i Sportage − „twarz” Picanto otrzymała
charakterystyczną atrapę chłodnicy zwaną tygrysim nosem (‘tiger
nose grille’). Akcentem wyszukanej technologii i designu są
światła LED do jazdy dziennej (opcja wyposażenia) w roli
‘oczu tygrysa’.
Choć znacznie bardziej stylowy, Picanto pozostaje niezmiennie
samochodem praktycznym. Jego długość całkowita wzrosła o 60
mm (do prawie 3,6 m) − przy wydłużonym o 15 mm rozstawie
osi. W połączeniu z przemyślaną konstrukcją wnętrza
oznacza to większą przestrzeń na nogi kierowcy i przedniego
pasażera (o 36 mm) oraz zwiększoną do 200 litrów (tj. o 27
%) objętość ładunkową bagażnika. Dopracowanie detali
nadwozia pozwoliło obniżyć współczynnik oporu
aerodynamicznego Cd do wartości 0,31 − pozostawiającej
większość pojazdów segmentu A daleko w tyle.
Wyposażenie opcjonalne Picanto obejmuje reflektory typu
projektorowego oraz tylne lampy w technologii LED. Atrakcyjnym
elementem estetyki zewnętrznej będą koła stalowe lub z
lekkiego stopu o średnicy 13-15 cali. Według oczekiwań Kia,
model 3-drzwiowy osiągnąć może 33 procent wolumenu sprzedaży
nowego Picanto, wychodząc naprzeciw zainteresowaniom młodszej
grupy docelowej nabywców tego modelu w Europie. Produkowane wyłącznie
w koreańskim zakładzie Seosan, nowe Picanto oferowane będzie
dla rynków Europy w dziewięciu kolorach nadwozia (dwa zwykłe
i siedem metalizowanych).
Wysoka jakość użytych materiałów oraz wybór odmian wyposażenia
z możliwością indywidualizacji stanowi nowy ‘benchmark’
wyznaczający nowatorskie trendy europejskiego segmentu A.
Architektura wystroju wnętrza Picanto nie odbiega elegancką
funkcjonalnością od stylu nadwozia. Podstawowe elementy
sterowania pogrupowano w prosty oraz zrozumiały sposób −
by podkreślić szerokość i przestronność kabiny.
Dwuramienne koło kierownicy o pogrubionym wieńcu oraz
charakterystyczny trój-tubusowy panel wskaźników o wyraźnej
i precyzyjnej grafice stanowi ilustrację konsekwencji, z jaką
w całej gamie pojazdów marki Kia stosowana jest nowa filozofia
designu wnętrza.
Kolejną nowością, jaką do segmentu A wprowadza nowe Picanto,
jest bogatszy wybór wariantów wystroju wnętrza. Do dwóch
barw podstawowych − czarnego Ebony Black lub szarego
Alpine Grey − dopasować można cztery opcje tapicerki
materiałowej, jeden z dwóch pakietów ‘Premium’ lub pakiet
specjalny z unikalnymi pokryciami siedzeń w dwóch wariantach
kolorystycznych. Oferta ośmiu wersji wystroju wnętrza w połączeniu
z odpowiednimi detalami wyposażenia kabiny oraz odcieniami
lakieru nadwozia wyznacza niespotykane w tym segmencie
poszerzenie możliwości indywidualizowania pojazdów. Wnętrze
może więc być stylowe, sportowe lub klasy Premium −
zależnie od preferencji nabywcy i wybranej odmiany
stylistycznej samochodu.
Nowe Picanto otrzymało bogatsze wyposażenie, obejmujące m.in.
szybę czołową z filtrem UV, automatyczną klimatyzację,
elektrycznie składane lusterka boczne, światła główne z
funkcją oświetlenia drogi do domu i „powitania”, fotel
pasażera z szufladką na drobiazgi, pojemnik podpodłogowy na
podręczne przedmioty, wysuwane uchwyty na puszki/butelki z podświetleniem,
podświetlane lusterka kosmetyczne w zasłonach słonecznych
oraz zachęcający do bardziej ekonomicznej jazdy wskaźnik
optymalnego punktu zmiany biegów.
Do innych nowości należą: bezkluczykowy system uruchamiania
samochodu z przyciskiem start/stop silnika, gniazda AUX, IPoda i
USB, radioodtwarzacz RDS/CD/MP3, głośnomówiący system
komunikacji Bluetooth ze sterowaniem głosowym, aktywne zagłówki,
powietrzna poduszka kolanowa kierowcy, fotele i koło kierownicy
z podgrzewaniem elektrycznym, czujniki cofania oraz obniżający
zużycie paliwa, automatyczny system ISG (zatrzymywania i
uruchamiania silnika podczas krótkiego postoju).
Ekonomiczne silniki i oszczędne zużycie paliwa
Nowe Picanto z przeznaczeniem na rynki europejskie wyposażone
jest w ekonomiczne jednostki napędowe serii Kappa, które
charakteryzują się emisją CO2 od 90 g/km i niskim zużyciem
paliwa − nawet 4,1 l/100 km.
Oferowane będą trzy wersje silnika Kappa: czterocylindrowa o
pojemności 1248 cm3 rozwijająca moc 85 KM i moment obrotowy
121 Nm oraz dwie trzycylindrowe o pojemności 998 cm: benzynowa
i ‘Bi-Fuel’ (alternatywnie zasilana gazem LPG lub benzyną).
W wersji benzynowej moc silnika wynosi 69 KM a moment obrotowy
95 Nm. Wersja ‘Bi-Fuel” wytwarza moc 82 KM i moment 94 Nm.
Oprócz zbiornika LPG o pojemności 35 litrów, nowe Picanto w
wersji ‘Bi-Fuel’ posiada 10-litrowy zbiornik benzyny,
wystarczający do pokonania nawet 150 km po wyczerpaniu się
zapasu paliwa gazowego.
Dla oferowanych w Europie odmian modelowych Picanto dostępny będzie
ekonomizujący zużycie paliwa pakiet Eco-Dynamics (system ISG,
zaawansowany sterownik alternatora, wysokowydajny rozrusznik
oraz ogumienie o niskich oporach toczenia). Pakiet ten powoduje
dalszy spadek emisji CO2 − do 90-105 g/km, co kwalifikuje
wszystkie odmiany modelowe Picanto do uzyskania ulg podatkowych
wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, pozwala także jeszcze
bardziej obniżyć zużycie paliwa − do poziomu 4,1 - 5,6
l/100 km.
Wyposażeniem seryjnym wszystkich odmian modelowych nowego
Picanto jest pięciostopniowa przekładnia manualna; w wersjach
z 85-konnym silnikiem o pojemności 1,25 litra dostępna będzie
opcjonalnie automatyczna przekładnia czterostopniowa.
Nowe Picanto wyposażone jest w hamulce tarczowe na czterech kołach
(standard we wszystkich odmianach modelowych z systemem
elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESC), układ
przeciwblokowania kół ABS, elektroniczny rozdział siły
hamowania EBD oraz wspomaganie hamowania awaryjnego Brake Assist.
Skuteczność hamowania − 41 metrów 100-0 km/h należy do
najlepszych w tej klasie pojazdów, przewyższając osiągi
wielu innych modeli segmentu A. Picanto bez systemu ESC posiada
na kołach tylnych hamulce bębnowe.
Ochrona pasażerów i osób pieszych
Nowej konstrukcji nadwozie Picanto zawiera więcej elementów ze
stali o dużej wytrzymałości, pierścieniowe wzmocnienia słupków
B i C oraz dodatkowe wzmocnienia pomiędzy przegrodą czołową
a gniazdami zawieszenia, zwiększające sztywność samochodu.
Stali o dużej wytrzymałości użyto także do podwyższenia
odporności słupków B i progów karoserii na wypadek uderzenia
bocznego. Poziome belki wzmacniające drzwi zostały odpowiednio
przedłużone, by zachodzić na słupki środkowe, a drzwi
przednie otrzymały także poliuretanowe „poduszki”, tłumiące
skutki ewentualnej kolizji bocznej.
Opcjonalne wyposażenie bezpieczeństwa obejmuje nawet siedem
poduszek powietrznych (łącznie z nową poduszką kolanową
kierowcy), system elektronicznej stabilizacji toru jazdy,
wspomaganie ruszania na wzniesieniu (Hill Start Assist) oraz
aktywne zagłówki foteli przednich, chroniące kręgi szyjne
kierowcy i pasażera w razie kolizji tylnej. Do standardu wyposażenia
pojazdów sprzedawanych w Europie należy system ESS (Emergency
Stop Signal), który ostrzega innych kierowców o sytuacji gwałtownego
hamowania przez trzykrotne błyśnięcie świateł STOP.
Dodatkowa belka ochronna pod przednim zderzakiem, odchylenie
zamka i zatrzasku maski silnika o 50 mm od linii środka oraz
zastosowanie deformowalnej maski silnika przed szybą czołową
pozwala zmniejszyć zagrożenie osób pieszych w przypadku
ewentualnej kolizji z nowym Picanto.
W celu redukcji NVH (czyli hałasów, drgań i wibracji) −
w nowym Picanto zastosowano hydrauliczne poduszki zawieszenia
silnika i skrzyni przekładniowej o zwiększonej grubości, trójwarstwową
wykładzinę głuszącą przegrody czołowej, podwójne
uszczelki drzwi oraz obniżające szumy aerodynamiczne, wygładzone
lusterka boczne − w połączeniu z odsunięciem gniazda
anteny radiowej na tylną krawędź dachu.
Pełne dane techniczne nowego Picanto znajdziecie Państwo w
plikach .doc i .txt (do pobrania po lewej stronie pod zdjęciami).
|