Data: 07.12.2011
Autor: Kia Motors Polska
|
|
Nowy sedan Kia Optima gotowy do walki o laury
w segmencie D
Pierwsze egzemplarze modelu Kia Optima, całkowicie nowego
sedana segmentu D, trafią do polskich salonów w styczniu. Już
dziś natomiast Kia Motors Polska ogłosiła, że długo
oczekiwana Optima, wyposażona w benzynowy silnik 2.0 wyceniona
zostanie na 82.900 zł. 1.7-litrowy, turbodoładowny silnik
diesla wymagać będzie dopłaty 5.000 zł.
Podobnie jak w przypadku innych modeli Kia sprzedawanych w
Europie Optima oferowana będzie z jedyną w swoim rodzaju
gwarancją producenta na 7 lat lub 150.000 km. Gwarancja ta
przechodzi bez ograniczeń na kolejnych właścicieli pojazdu.
Kia Optima, zaprojektowana została oczywiście pod okiem Petera
Schreyera przez zespoły projektowe we Frankfurcie w Niemczech i
Irvine w Kalifornii. „Stworzony przez nas sedan to produkt,
jakiego wcześniej nikt nie spodziewałby się po koreańskiej
marce i właśnie taki efekt zamierzaliśmy osiągnąć. Optima
to coś więcej niż tylko krok naprzód w stosunku do
samochodu, który zastępuje. To całkowicie nowy projekt, który
nie ma żadnych cech wspólnych ze swoim poprzednikiem”
— twierdzi główny projektant Kia.
Światowa premiera Optimy odbyła się na międzynarodowym
salonie samochodowym w Nowym Jorku w kwietniu 2010 r., a jej
europejski debiut miał miejsce na salonie samochodowym w Paryżu
kilka miesięcy później. Od tego czasu model ten —
sprzedawany w Korei pod nazwą „K5”, a we wszystkich innych
krajach jako „Optima” — święci triumfy w sprzedaży na
całym świecie.
Od wczesnych faz procesu rozwoju nowej Optimy koncern Kia zakładał,
że globalny popyt na nowy model będzie bardzo duży. W
rezultacie Optima jest jednym z nielicznych modeli Kia
produkowanych aż w trzech miejscach na świecie: w fabryce Kia
w Hwasung w Korei, w zakładzie w stanie Georgia w Stanach
Zjednoczonych oraz w zakładzie nr 1 spółki Donfeng Yueda Kia
w Chinach, który dostarcza samochody na rynek chiński.
Od momentu wejścia na rynek Optima dostępna będzie dla
europejskich klientów z 1,7-litrowym turbodoładowanym
silnikiem Diesla — w Europie właśnie na ten silnik
spodziewany jest największy popyt — a od maja 2012 r. również
z 2,0-litrowym, 170-konnym silnikiem benzynowym.
Oferowana jednostka Diesla to nowa, 1,7-litrowa wersja
popularnego silnika U2. Nowy silnik, wyposażony w turbosprężarkę
o zmiennej geometrii (Variable Geometry Turbocharger, VGT), osiąga
moc 136 KM i maksymalny moment obrotowy 325 Nm przy 2000 obr./min,
pozwalając na najlepsze w swojej klasie osiągi wśród silników
o takiej pojemności skokowej. Dzięki opracowaniu wielu sposobów
na polepszenie sprawności silnika, w tym zainstalowaniu
jednokierunkowego rozłącznego sprzęgiełka alternatora i
innowacyjnego systemu zarządzania pracą akumulatora, Kia
Optima umożliwia obniżenie emisji spalin — wytwarza tylko
133 g CO2 na kilometr.
170 konny, 2,0-litrowy silnik benzynowy, który dostępny będzie
od wiosny 2012 to zupełnie nowa jednostka. Całkowicie
aluminiowy, lekki silnik o pojemności 1999 cm³ o nazwie
„Nu” będzie także oferował najlepsze w swojej klasie osiągi
i konkurencyjne zużycie paliwa. Wszystkie szczegóły dotyczące
silnika Nu zostaną podane do publicznej wiadomości bliżej
daty wprowadzenia modelu benzynowego na rynek.
W całej Europie najnowsza Kia Optima będzie oferowana z sześciostopniową
ręczną lub automatyczną skrzynią.
Na wybranych rynkach europejskich od trzeciego kwartału 2012 r.
Kia będzie także oferowała wersję Optimy wyposażoną w
silnik hybrydowy, napędzany benzyną i prądem elektrycznym.
Kia Optima Hybrid będzie napędzana innowacyjną 2,0-litrową
jednostką benzynowo-elektryczną. Kia spodziewa się, że
europejska wersja Optimy Hybrid w cyklu mieszanym będzie spalała
5,4 l paliwa na 100 km przy emisjach spalin rzędu 129 g/km. Więcej
szczegółów dotyczących tego modelu zostanie opublikowanych
bliżej daty jego wejścia na rynek.
Niezależnie od tego, którą jednostkę klient wybierze, Optima
zapewni mu niezrównaną przyjemność z prowadzenia dzięki
dynamicznemu reagowaniu na działania kierowcy w połączeniu z
bogatą standardową specyfikacją i szerokim wyborem
opcjonalnych elementów wyposażenia kojarzonych zazwyczaj z droższymi
samochodami najbardziej prestiżowych marek.
Zgodnie z filozofią spółki zakładającą produkcję samochodów
naprawdę wartych wydanych na nie pieniędzy, standardowa wersja
modelu Kia Optima posiada bardzo bogate wyposażenie. Klienci będą
także mogli skorzystać z wielu opcjonalnych, zaawansowanych
technologicznie elementów, które zazwyczaj można znaleźć w
samochodach klasy premium.
Kia Optima posiada nadwozie, w znacznym stopniu zbudowane z
wysoko rozciągliwej stali, które powstało przy użyciu
zaawansowanych technik inżynieryjnych. Materiały te
zastosowano już w wielu modelach Kia i to one udowodniły niezrównane
bezpieczeństwo — pozwalając tym modelom na osiągnięcie 5
gwiazdek w ocenie bezpieczeństwa w testach zderzeniowych Euro
NCAP.
Każda Optima wyposażona jest standardowo w układ hamulcowy z
hamulcami tarczowymi dla wszystkich kół, wspomagany przez ABS
(system zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania),
ESC (elektroniczny system kontroli jazdy) i VSM (system zarządzający
stabilnością pojazdu). VSM to nowy system, który przeciwdziała
skutkom różnic w przyczepności na śliskich nawierzchniach
mieszanych oraz zapewnia stabilność pojazdu, zmniejszając
wydajność wspomagania kierownicy, jeżeli kierowca działa na
nią ze zbyt dużą siłą, lub zwiększając tę wydajność,
jeżeli siła kierowcy jest niewystarczająca.
Aby ostrzec innych użytkowników drogi w przypadku nagłego
hamowania, w pojeździe zainstalowano system ESS (system
sygnalizacji awaryjnego hamowania). Wykrywa on, kiedy kierowca
awaryjnie hamuje, i błyska światłami stopu w celu ostrzeżenia
kierowców jadących za nim. Każda Optima jest także wyposażona
w przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne oraz przednie
„aktywne” zagłówki, pozwalające zminimalizować
niebezpieczeństwo uszkodzenia odcinka szyjnego kręgosłupa.
Kia Optima to samochód stworzony całkowicie od podstaw. W porównaniu
z poprzednimi modelami z segmentu D oferowanymi przez koncern
Kia nowy sedan jest dłuższy, niższy, szerszy i ma większy
rozstaw osi — jest uosobieniem tego, co główny projektant
Kia Peter Schreyer nazywa „śmiałą, potężną i wyrafinowaną
dawką energii”.
Koncepcja, która umożliwiła stworzenie nowego modelu, skupia
się na czterech kluczowych obszarach: wyróżniającej się
stylistyce — niepowtarzalnym wyglądzie zewnętrznym i wnętrzu
dostosowanym do potrzeb kierowcy; wiodącym w swojej klasie osiągom
— wydajnych silnikach z sześciostopniową skrzynią biegów;
niezrównanej pakowności — nowej, dłuższej platformie; oraz
innowacyjnym rozwiązaniom — zaawansowanym technicznie opcjom
wyposażenia.
Samochód, który jest wynikiem wdrożenia tej koncepcji, został
gorąco przyjęty przez odbiorców. Po swoim debiucie na rynku
koreańskim w maju 2010 r. model ten od razu stał się hitem, a
jego miesięczna sprzedaż w czerwcu i lipcu przekroczyła
10.000 sztuk, co po raz pierwszy w historii dało Kii pozycję
krajowego „bestsellera”. W 2010 r. na całym świecie
sprzedano 67.836 egzemplarzy Optimy, a przez pierwszych dziewięć
miesięcy 2011 r. już 149.190 sztuk. Popyt w Stanach
Zjednoczonych jest tak duży, że Optima jest obecnie
produkowana obok modelu Sorento w fabryce Kia w West Point w
stanie Georgia, skąd trafia do salonów w całej Ameryce Północnej.
Wysoka, wyraźna linia nadwozia, stylizowane boki i zdecydowanie
rozszerzone nadkola tworzą sedan o pełnym gracji, zdecydowanym
wyglądzie. Przypominający coupe profil Optimy zwiększa wrażenie
dynamizmu, jednocześnie poprawiając jej właściwości
aerodynamiczne. Współczynnik oporu aerodynamicznego Cd równy
0,29 (obniżony z 0,32 w przypadku modelu poprzedniej generacji)
umożliwił poprawę osiągów i ograniczenie zużycie paliwa.
Klienci pragnący jeszcze wzmocnić wrażenia wizualne swojego
samochodu będą mogli wybrać specjalny „Pakiet Sportowy”,
obejmujący stylistycznie podrasowane progi, zderzaki i grill.
„Zaprojektowana przez nas nowa Kia Optima to pojazd o
niespotykanych proporcjach, wyróżniający się na tle
wszystkich innych samochodów należących do tego segmentu. Dzięki
zastosowaniu całkowicie nowej platformy średniej wielkości
oraz nowego nadwozia ten sedan to kolejny krok naprzód w naszej
rewolucji designu” — mówi Benny Oeyen, wiceprezes ds.
marketingu i planowania produktów w Kia Motors Europe.
„Mimo utrzymującej się niepewności w światowej
gospodarce badania rynkowe Kii wskazują na to, że popyt na
sedany z segmentu D w wielu krajach będzie stale rósł przez
najbliższe trzy lata. Spodziewamy się, że światowa sprzedaż
w tym segmencie wzrośnie o 23% — z 4,3 miliona w zeszłym
roku do 5,3 miliona w roku 2013. Chociaż nie przewidujemy
wzrostu tego segmentu w Europie Zachodniej, to jesteśmy
zdeterminowani, aby zwiększyć swój udział w tym sektorze.”
DANE TECHNICZNE
Karoseria i podwozie
Czterodrzwiowy, pięcioosobowy sedan z segmentu D, z w pełni
stalowym nadwoziem o konstrukcji skorupowej. Do wyboru:
usytuowany poprzecznie silnik Diesla lub (od maja 2012 r.)
silnik benzynowy napędzający przednie koła za pośrednictwem
sześciostopniowej ręcznej lub automatycznej skrzyni biegów.
Wersja hybrydowa benzynowo-elektryczna dostępna na wybranych
rynkach od drugiej połowy 2012 r.
Silniki
1,7-litrowy silnik Diesla o mocy 136 KM (dostępny
od momentu wprowadzenia modelu na rynek)
Nazwa |
|
„U-II” |
Rodzaj |
|
DOHC, czterocylindrowy rzędowy,
16-zaworowy z jedną turbosprężarką o zmiennej
geometrii (VGT) |
Pojemność |
|
1,7 litra, 1685 cm³ |
Maksymalna moc |
|
136 KM (100 kW) @ 4000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
|
325 Nm (33,1 kgfm) @ 2000 obr./min |
Średnica x skok tłoka |
|
77,2 x 90,0 mm |
Stopień sprężania |
|
17,0: 1 |
Podawanie paliwa |
|
wtrysk paliwa Common Rail
CRDi |
Konstrukcja |
|
żeliwny blok silnika i
aluminiowa głowica |
Klasa emisji spalin |
|
Euro 5 (w zależności od
kraju) |
2,0-litrowy silnik benzynowy o mocy 170 KM
(dostępny od maja 2012 r.)
Nazwa |
|
„Nu” |
Rodzaj |
|
DOHC, czterocylindrowy rzędowy,
16-zaworowy z systemem zmiennych faz rozrządu CVVL |
Pojemność |
|
2,0 litry, 1999 cm³ |
Maksymalna moc |
|
do ustalenia |
Maksymalny moment obrotowy |
|
do ustalenia |
Średnica x skok tłoka |
|
do ustalenia |
Stopień sprężania |
|
do ustalenia |
Podawanie paliwa |
|
MPI (wtrysk wielopunktowy) |
Konstrukcja |
|
aluminiowy blok silnika i
aluminiowa głowica |
Klasa emisji spalin |
|
Euro 5 (w zależności od
kraju) |
Skrzynie biegów |
1,7D |
2,0B |
|
Ręczna |
6 st. |
6 st. |
|
Automatyczna |
6 st. |
6 st. |
|
Przełożenia |
1,7D ręczna
/ automat. |
2,0B ręczna
/automat. |
|
1 |
3,615 / 4,639 |
do ustalenia |
|
2 |
1,794 / 2,826 |
|
|
3 |
1,542 / 1,841 |
|
|
4 |
1,176 / 1,386 |
|
|
5 |
0,974 / 1,000 |
|
|
6 |
0,829 / 0,772 |
|
|
Wsteczny |
3,416 / 3,636 |
|
|
Przekładnia główna |
2,955 / 2,885 |
|
|
Układ kierowniczy
Rodzaj |
Przekładnia zębatkowa z elektrycznym
wspomaganiem |
Ogólne przełożenie |
15,3:1 |
Liczba obrotów |
2,94 obrotu między skrajnymi pozycjami |
Średnica skrętu |
10,9 metra |
Zawieszenie i amortyzacja
Przód |
W pełni niezależne dzięki
montowanym pod ramą kolumnom MacPhersona, ze sprężynami
śrubowymi i dwururowymi amortyzatorami gazowymi.
Stabilizator poprzeczny o średnicy 22 mm. |
Tył |
W pełni niezależne dzięki
montowanemu pod ramą zawieszeniu wielowahaczowemu, sprężynom
śrubowym i dwururowym amortyzatorom gazowym ASD.
Stabilizator poprzeczny o średnicy 18 mm. |
Hamulce
Zasilanie |
Pojedynczy 10,5-calowy zawór
wspomagający uruchamianie hamulców |
Przód |
Tarcze wentylowane 280, 300
lub 320 x 28 mm (w zależności od modelu) |
Tył |
Tarcze lite 262 lub 284 x 10
mm (w zależności od modelu) |
Hamulec parkingowy |
Dźwignia obsługiwana ręcznie
(samochody z ręczną skrzynią biegów)
Pedał obsługiwany stopą (samochody z automatyczną
skrzynią biegów) |
Felgi i opony
Standard |
Felgi aluminiowe 16 cali x
6,5J Opony 205/65 R16 |
Wyższe wersje |
Felgi aluminiowe 17 cali x
6,5J Opony 215/55 R17
Felgi aluminiowe 18 cali x 7,5J Opony 225/45 R18 |
Koło zapasowe (standard) |
Pełnowymiarowe koło
zapasowe z oponą |
Wymiary
Na zewnątrz (mm) |
|
|
|
|
Całkowita długość |
4845 |
|
Całkowita szerokość* |
1830 |
Całkowita wysokość |
1455 |
|
Rozstaw osi |
2795 |
Rozstaw kół przednich |
1601** |
|
Rozstaw kół tylnych |
1601** |
Zwis przedni |
965 |
|
Zwis tylny |
1085 |
Prześwit pod pojazdem |
135 |
|
|
|
*bez lusterek
bocznych, ** od 1591 do 1601 mm, w zależności od kół |
|
|
|
|
|
Wewnątrz (mm) |
Przód |
|
Tył |
|
Wolna przestrzeń dla głowy |
1028 |
|
965 |
|
Miejsce na nogi |
1155 |
|
880 |
|
Szerokość na wysokości
ramion |
1455 |
|
1415 |
|
Szerokość na wysokości
bioder |
1388 |
|
1384 |
|
Pojemności
Zbiornik paliwa |
70 litrów |
Bagażnik |
(VDA) 505 litrów / (SAE) 437
litrów |
Masa (kg) |
1,7D ręczna
/ automat. |
2,0B ręczna
/ automat. |
|
Masa własna (minimalna) |
1484 / 1506 |
do ustalenia |
|
Masa całkowita |
2050 / 2050 |
do ustalenia |
|
Osiągi |
1,7D ręczna
/ automat. |
2,0B ręczna
/ automat. |
|
Prędkość maksymalna (km/h) |
202 / 197 |
do ustalenia |
|
od 0 do 100 km/h (s) |
do ustalenia /
do ustalenia |
do ustalenia |
|
Spalanie (l/100 km) |
1,7D ręczna / automat. |
2,0B ręczna / automat. |
|
Cykl mieszany |
5,1 / 6,0 |
do ustalenia |
|
Z ISG |
4,9 / ---- |
---- |
|
CO2 g/km |
133 / 158 |
do ustalenia |
|
Z ISG |
128 / ---- |
---- |
|
WYPOSAŻENIE STANDARDOWE NA RYNKU POLSKIM
Kia Optima – wersja wyposażenia M
Na zewnątrz
- Felgi aluminiowe 16,0 x 6,5-cala z oponami 205/65 R16
- Chromowany grill chłodnicy
- Zderzaki w kolorze nadwozia (odporne na uderzenia z prędkością
4,0 km/h / 2,5 mph)
- Klamki i listwy progowe w kolorze nadwozia
- Przyciemniane szyby
- Reflektory projekcyjne
- Czarne oprawy reflektorów
- Czarne listwy szyby przedniej, dachu i szyby tylnej
- Jasne chromowane listwy słupków od A do C
- Podgrzewana tylna szyba
- Antena radiowa zamontowana na tylnej szybie
- Diodowe światło stopu zamontowane w górnej części
tylnej szyby
- Diodowe kierunkowskazy zamontowane w oprawach lusterek
bocznych
- Przednie i tylne lampy przeciwmgłowe
Komfort i wygoda
- Dwustrefowa automatyczna klimatyzacja z automatycznym
systemem usuwania zaparowania
- Wysokiej jakości amortyzatory
- Elektrycznie regulowane szyby i lusterka boczne
- Wyświetlacz temperatury zewnętrznej
- Komputer pokładowy i licznik kilometrów
- Zdalnie sterowany centralny zamek z alarmem, funkcją
automatycznego ryglowania zamków
- Elektryczny zamek klapki wlewu paliwa
- Opóźnienie wyłącznika wewnętrznego oświetlenia
- Oświetlenie bagażnika
- Haki na bagaż
- Wskaźnik „wrzuć wyższy bieg” w przypadku ręcznej
skrzyni biegów
Wnętrze
- Trójramienna kierownica obszyta skórą
- Obszyty skórą drążek zmiany biegów
- Regulacja nachylenia i wysunięcia kierownicy
- Regulacja wysokości fotela kierowcy
- Elektryczna regulacja oparcia lędźwiowego w fotelu
kierowcy
- Beżowa lub czarna tapicerka siedzeń pokryta tkaniną
- Kieszenie z tyłu oparć przednich siedzeń
- Kieszenie i uchwyty na butelki na drzwiach przednich
- Osłona przeciwsłoneczna z lusterkiem, podświetleniem i
rozsuwanym rozszerzeniem
- Schowek z podświetleniem, opcją chłodzenia i zamkiem
- Schowek w konsoli środkowej z podłokietnikiem
- Umieszczony w środku podłokietnik z uchwytem na kubek z
tyłu
- Dwa uchwyty na kubki z przodu
- Cyfrowy zegarek
- Radio z RDS i odtwarzaczem CD odtwarzającym pliki MP3
- 6,5-calowe głośniki w drzwiach przednich i tylnych
- Dwa 2,5-calowe głośniki wysokotonowe z przodu
- Sterowanie systemem audio i tempomatem zamontowane na
kierownicy
- Zestaw głośnomówiący bluetooth, złącze AUX, port USB
- Składane oparcie tylnej kanapy, dzielone w stosunku 60/40
Bezpieczeństwo
- Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla pięciu podróżujących
- Sygnał dźwiękowy dotyczący zapięcia pasów bezpieczeństwa
(dla wszystkich siedzeń)
- Zagłówki o regulowanej wysokości (dla wszystkich siedzeń)
- Podwójne przednie, podwójne boczne i kurtynowe poduszki
powietrzne
- Blokada wewnętrznych klamek tylnych drzwi
- Zaczepy na fotelik dziecięcy na tylnej kanapie
- Bezpieczne elektryczne szyby w drzwiach przednich
(automatyczne zamykanie/otwieranie)
- System ABS z układem EBD
- Elektroniczny system kontroli jazdy ESP
- System zarządzający stabilnością pojazdu VSM
- System sygnalizacji awaryjnego hamowania ESS
- HAC — system wspomagający pokonywanie podjazdów
- Immobilizer silnika
Kia Optima – wersja wyposażenia L
Dodatkowe fabrycznie montowane wyposażenie standardowe ponad
wyposażenie modelu standardowego
- Felgi aluminiowe 17,0 x 6,5-cala z oponami 215/55 R17
- Diodowe światła do jazdy dziennej ze statycznymi światłami
doświetlającymi zakręty
- Automatyczny system usuwający zaparowanie przedniej szyby
- Tapicerka typu PREMIUM (materiał/skóra)
- Elektrycznie regulowany fotel kierowcy z funkcją pamięci
- Podgrzewane przednie siedzenia i chłodzony (wentylowany)
fotel kierowcy
- Przednie i tylne systemy wspomagające parkowanie
- Automatyczny asystent parkowania równoległego
- Automatyczne wycieraczki z czujnikiem deszczu
- Automatyczne światła z czujnikiem zmroku
- Wykończenie elementów wnętrza materiałem imitującym
carbon
- Skórzane panele wykończeniowe drzwi
- Chromowane wewnętrzne klamki drzwi
- Elektrycznie podgrzewane i sterowane składane lusterka
boczne
- Zestaw wskaźników Supervision
- Lampki do czytania nad tylnymi siedzeniami
- Elektryczny hamulec parkingowy (w standardzie z
automatyczną skrzynią biegów)
- Tylne wyloty wentylacji (w standardzie z automatyczną
skrzynią biegów)
- Łopatki do zmiany biegów (w standardzie z automatyczną
skrzynią biegów)
Kia Optima – wersja wyposażenia XL
Dodatkowe fabrycznie montowane wyposażenie standardowe ponad
wyposażenie modelu średniego
- System wspomagający pozostawanie na danym pasie
- System monitoringu ciśnienia w oponach (wersja high line)
- Felgi aluminiowe 18,0 x 7,5-cala z oponami 225/45 R18
- Tarcze hamulcowe o większej średnicy z przodu i z tyłu
- Sportowa stylistyka atrapy chłodnicy, zderzaków, nakładki
na progi w kolorze nadwozia
- Tylne lampy wykonane w technologii LED
- Reflektory ksenonowe
- Szyby hydrofobowe
- Klimatyczne podświetlenie wnętrza
- Skórzana tapicerka foteli
- Inteligentny kluczyk z przyciskiem uruchamiania samochodu
- System nawigacyjny z kamerą cofania
- System multimedialny Infinity (firmy Harman), 550 W, 11 głośników
i subwoofer
KOLORY
Na rynku europejskim nowa Optima jest dostępna w następującej
gamie dziewięciu kolorów:
Niemetaliczny
Metaliczny
- Bright Silver
- Satin Metal
- Light Graphite
- Spicy Red
Perłowy
- Snow White
- Platinum Graphite
- Metal Bronze
- Santorini Blue
|