Data: 06.03.2012
Autor: Kia Motors Polska
|
|
Przyszłość samochodowych systemów
informacyjno-rozrywkowych według Kia
Na genewskim Salonie Samochodowym Kia pokazuje dwie
innowacyjne koncepcje systemów infotainment, które rzucają światło
na przyszłość tego typu technologii w samochodzie. Obie
koncepcje − IVI (in-vehicle-infotainment) oraz UCD (user-centred
driving) przedstawione zostały po raz pierwszy w styczniu 2012
na stoisku Kia podczas wystawy CES (Consumer Electronic Show) w
Las Vegas, a w Genewie eksponowane są oddzielnie jako elementy
kokpitu w samochodzie.
Infotainment w samochodzie (IVI)
Ideą koncepcji IVI jest stworzenie centrum mobilnej informacji
i rozrywki, obsługującego funkcje nawigacji satelitarnej,
reprodukcji muzyki i video, bezprzewodowego ładowania baterii
smartfonów i tabletów PC oraz łączności w sieci WiFi. Menu
obejmuje pięć podstawowych opcji: nawigacja, multimedia,
streaming muzyki, łącze bezprzewodowe (smart device interlock)
oraz serwis app store − wybieranych na 10,6-calowym (270
mm) ekranie dotykowym w konsoli centralnej, przyciskami na
kierownicy lub komendami głosowymi.
Drugi ekran o przekątnej 11,1 cala (282 mm) służy do wyświetlania
wskazań innowacyjnego systemu nawigacji ARN (Augmented Reality
Navigation), wybieranych przez kierowcę widgetów (prognozy
pogody, wiadomości, serwis finansowy) oraz statusu ustawień
HVAC (ogrzewania, przewietrzania i klimatyzacji).
System nawigacji ARN wykorzystuje videokamery na zewnątrz
pojazdu oraz specjalne aplikacje mobilne (apps) i sterowanie
komendami głosowymi. Oprócz podawania precyzyjnych wskazówek
kierunkowych ARN „nakłada” na wirtualną mapę trasy
miejsca zainteresowania (POI) oraz informacje dotyczące m.in.
warunków jazdy oraz lokalizacje świateł kierujących ruchem
drogowym.
Łącze „smart device interlock” pozwala przyłączyć
smartfon lub tablet PC do systemu IVI przy pomocy specjalnej
aplikacji, a następnie ściągać na posiadane urządzenie
informacje dotyczące samochodu (m.in. miejsce zaparkowania),
wysyłać i odbierać przebieg trasy dojazdu, korzystać z
serwisów radia internetowego oraz przeglądać zawartości
medialne nie wysiadając z samochodu. Funkcjonalność IVI
obejmuje także rewolucyjną metodę bezprzewodowego ładowania
baterii smartfonów i tabletów aby przedłużyć czas ich użytkowania
bez dodatkowych przewodów czy kabli.
Po zadokowaniu smartfona/tabletu w samochodzie, system IVI umożliwia
dostęp do opcji i aplikacji urządzenia, łącznie z możliwością
transferu danych (muzyka, kontakty, dane nawigacyjne). IVI obsługuje
także inne formaty i urządzenia, m.in. przenośne odtwarzacze
MP3 i CD.
Dostępny za dotknięciem ikonki w menu głównym serwis App
Store pozwala pobierać rożnego rodzaju aplikacje − w tym
pogodowe, informacyjne i nawigacyjne.
User-centred driving − system wspomagający kierowcę (UCD)
Koncepcja UCD reprezentuje nowe podejście do relacji pomiędzy
samochodem a jego pasażerami, wyznaczając kolejny etap na
drodze podwyższania bezpieczeństwa jazdy i przyjemności
prowadzenia.
Celem projektu UCD, który powstał w ciągu czterech miesięcy
kosztem niemal 500.000 $ jest połączenie najnowocześniejszych
technologii Kia w jeden wspomagający kierowcę system.
Sterowanie systemem UCD odbywa sie przy pomocy 12,3 calowego
(312 mm) ekranu dotykowego LCD o wysokiej rozdzielczości 1280 x
480 pikseli. Projekcja przezierna HUD (head-up display) umożliwia
wyświetlanie na szybie czołowej najważniejszych dla kierowcy
informacji oraz wskazań nawigacji satelitarnej.
Jedną z ważnych funkcji systemu UCD jest monitorowanie twarzy
kierowcy, w tym zmian w ruchach oczu, przy pomocy podczerwieni.
Pozwala to zapobiegać ewentualnym wypadkom w wyniku zaśnięcia
za kierownicą.
Także pod kątem bezpieczeństwa jazdy UCD obejmuje wibrujący
przełącznik na kierownicy, który umożliwia sterowanie różnymi
funkcjami systemu infotainment bez odrywania oczu od drogi,
kierując się delikatnymi drganiami odczuwanymi na opuszkach
palców. Kia była pierwszym producentem samochodowym, który
jeszcze w roku 2010 zastosował moduł sterowania wibracyjnego (Haptic
Control Module) w samochodzie. Zmodernizowana wersja modułu
zaadaptowana została do tegorocznej koncepcji UCD, w której
przyciski na ekranie dotykowym LCD zmieniają kolor zależnie od
opcji menu.
Kia jest również twórcą monochromatycznego systemu „Smart
Night View”, wspomagającego identyfikację zagrożeń na
drodze o zmroku. Kolejnym krokiem w tym kierunku jest system
Color Night Vision (CNV), obejmujący dwie kamery i źródło
podczerwieni (IR) oraz szybki procesor, pozwalający wyświetlać
wyraźny obraz drogi na kolorowym ekranie LCD. System CNV
potrafi rozpoznawać pieszych w polu widzenia kamery IR, a następnie
wyświetla ich sylwetki na ekranie LED i emituje sygnał
akustyczny ostrzegający kierowcę.
|