Media | Materiały dla prasy

Informacje prasowe

Data: 04.03.2014
Autor: Kia Motors Polska

Europejski debiut Kia Soul EV w Genewie

  • Zmieniona stylizacja wyróżnikiem EV od „spalinowej” Kii Soul
  • Wiodąca w klasie gęstość energetyczna ogniw baterii akumulatorów
  • Wyższy komfort jazdy za sprawą wzrostu sztywności skrętnej, modyfikacji zawieszenia i obniżenia środka ciężkości
  • Nowy system HVAC obniża zużycie energii podczas jazdy
  • Jedyny w świecie pojazd o napędzie elektrycznym objęty 7-letnią/150.000 km gwarancją producenta.
Salon International de l’Automobile 2014 w Genewie to idealna sceneria europejskiego debiutu nowej Kii Soul EV (Electric Vehicle). Utrzymana w ikonicznym stylu Kii Soul drugiej generacji, nowa Kia Soul EV wejdzie do produkcji w drugiej połowie 2014 roku i stanie się pierwszym pojazdem elektrycznym tej marki dostępnym w skali globalnej. „Soul EV to nie tylko stylowy, zwracający uwagę samochód wart pokazania się znajomym, ale i zapowiedź niezmiennie wysokiego standardu wykonania, jakiego oczekują klienci marki Kia. Wchodzący na rynki Europy pod koniec bieżącego roku Soul EV objęty będzie 7-letnią/150.000 km gwarancją fabryczną jako jedyny w świecie pojazd o napędzie elektrycznym z tak kompletnym wsparciem producenta.” – powiedział Michael Cole, dyrektor operacyjny (COO) Kia Motors Europe – „Będzie to auto i dla ciała i dla spokoju ducha, ponieważ wyraża naszą determinację oferowania klientowi w Europie pojazdów eleganckich i ekologicznych z niezawodną gwarancją producenta, a więc naprawdę wartych swej ceny.”

Ikoniczny design, nowoczesny produkt
Podobnie jak „zwykła” wersja z silnikiem spalinowym, Soul EV nabrał dogłębnie odświeżonego i ‘bardziej dorosłego’ wyglądu. Od pozostałej gamy modelowej 2014 różni się dwubarwnym nadwoziem z kontrastowym dachem, specjalnym wzorem 16-calowych felg z lekkiego stopu, kształtem tylnych świateł LED oraz plakietkami ‘eco-electric’ na błotnikach, poniżej słupków przednich. Nieco inny jest także zderzak tylny i przedni, powiększono również wielkość grilla, z uwagi na umieszczenie w nim portów przyłączeniowych ładowania baterii akumulatorów.
Na nowy wystrój wnętrza składają się wysokiej jakości materiały, dwukolorowa tapicerka i design ‘zorientowany na kierowcę’. Soul EV to pierwszy samochód Kia wyposażony w nowy panel wskaźników OLED (Organic LED). Miękka w dotyku nakładka podwójnie tłoczonej deski rozdzielczej dodaje poczucia dobrego standardu jakości.
Stosowany w pojeździe spalinowym system AVN (Audi-Visual Navigation) stanowi wyposażenie standardowe wersji EV, która otrzymała także nowe „tylko elektryczne” elementy, m.in. system programowalnej klimatyzacji wstępnej i ładowania baterii. Seryjną nowością są także systemy wskaźnikowe zasięgu, podające kierowcy informacje o bieżącym zużyciu energii, lokalizacji/wyszukiwania stacji ładowania akumulatorów oraz nawigacji – określający wizualnie możliwy zasięg jazdy. Wiodąca w klasie gęstość energetyczna ogniw akumulatorów
Kia Soul EV napędzana jest silnikiem elektrycznym o mocy 81,4 kW i momencie obrotowym 285 Nm zasilanym baterią polimerowych akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 27 kWh, umieszczoną pod przedziałem pasażerskim. Napęd przekazywany jest na koła przednie za pośrednictwem jednostopniowej przekładni redukcyjnej. Układ ten zapewnia przyspieszenie 0-100 km/h w czasie poniżej 12 sekund oraz prędkość maksymalną 145 km/h. Według założeń konstruktorów Kia użyteczny zasięg jazdy „z jednego „ładowania” wynosić będzie około 200 km.
Za sprawą racjonalnej zabudowy elektrycznego zespołu napędowego oraz systemów i komponentów elektronicznych, udało się nie tylko obniżyć masę pojazdu, lecz także ograniczyć wielkość miejsca, jaką w kabinie pasażerskiej „zabiera” bateria akumulatorów. Ich ogromną zaletą jest wiodąca w klasie gęstość energetyczna 200 Wh/kg (w przeliczeniu na pojedyncze ogniwo), co pozwala przechowywać zwiększoną ilość energii w stosunku do masy własnej akumulatora.
Bateria akumulatorów, efekt wspólnych trzyletnich prac prowadzonych w Korei przez Kia Motors Corporation i firmę SK Innovation – odznacza się zwiększoną wydajnością, m.in. poprzez optymalizację formuły elektrolitu pod kątem utrzymania pojemności w szerokim zakresie niskich i wysokich temperatur. Zastosowanie materiału katodowego NCM (nikiel-kobalt-mangan) i anod węglowo-grafitowych pozwala obniżyć opory elektryczne akumulatorów, a tym samym usprawnić proces ich rozładowywania.
Polimerowe akumulatory litowo-jonowe (w porównaniu z spotykanymi częściej akumulatorami litowo-jonowymi) mają wyższą gęstość energetyczną i uproszczoną strukturę ogniw, a więc mniej elementów składowych. Są ponadto tańsze w produkcji, bardziej podatne na kontrolę termiczną i łatwiejsze do „upakowania”.
W oparciu o przyjęte przez Kia kryteria dotyczące bezpieczeństwa w razie kolizji drogowej, bateria akumulatorów wyposażona jest w ceramiczny separator ogniw zabezpieczający integralność całego zestawu. Przed „przeładowaniem” baterii i związanymi z tym niepożądanymi zjawiskami chroni system przepięciowy, który monitoruje prąd ładowania i temperaturę baterii.
Maksymalizacji wydajności napędu, a więc także potencjalnego zasięgu Kii Soul EV służy regeneratywny układ hamulcowy (Regenerative Braking System) odzyskujący i recyrkulujący energię generowaną w trakcie spokojnej jazdy oraz hamowania. Kierowca ma wybór trzech trybów regeneratywnego hamowania w zależności od intensywności hamowania i oczekiwanego stopnia odzysku energii.
Dostępne są dwa tryby jazdy: normalny ‘Drive’ i ‘Brakes’ – pozwalający odzyskać maksimum energii z regeneratywnego układu hamulcowego. Można je także ustawić w „Eco-Mode”, który pozwala wydłużyć użyteczny zasięg samochodu optymalizując osiągi i zużycie energii przez silnik elektryczny oraz system klimatyzacji HVAC.
Kia Soul EV wyposażona jest ponadto w system podgrzewania oraz izolacji termicznej baterii akumulatorów w celu ograniczenia niekorzystnego oddziaływania temperatur ujemnych w warunkach zimowych.
Standardowy, „pokładowy” prostownik-ładowarka o mocy 6,6 kW umożliwia pełne naładowanie akumulatorów w czasie pięciu godzin, zależnie od natężenia prądu w lokalnej sieci elektrycznej. Przy zastosowaniu ładowarki prądu stałego 100 kW ładowanie do 80 procent pojemności trwa tylko 25 minut (lub 33 minuty z ładowarki 50 kW). Nowe, energooszczędne rozwiązania HVAC
Już od początku prac konstrukcyjnych nad samochodem Soul EV stwierdzono konieczność radykalnego obniżenia zużycia energii przez system ogrzewania, przewietrzania i klimatyzacji, ponieważ pracujący na pełnej mocy HVAC może w skrajnych warunkach zimowych zmniejszać użyteczny zasięg jazdy nawet o 50 procent.
Aby stawić czoła tak poważnemu wyzwaniu, inżynierowie Kia zastosowali cztery nowe rozwiązania HVAC, ograniczające zużycie energii: wysokowydajną pompę ciepła, „inteligentny” system przepływu powietrza, indywidualną wentylację tylko dla kierowcy oraz system klimatyzacji wstępnej (programator temperatury wnętrza).
Pompa ciepła wykorzystuje ciepło odpadkowe (odlotowe) z klimatyzacji i innych systemów elektrycznych aby zwiększyć wydajność energetyczną HVAC, a więc i skuteczność ogrzewania wnętrza, ograniczając tym samym obciążenie energetyczne akumulatora. Złożony ze sprężarki, parownika i skraplacza system klimatyzacji pozwala spożytkować ciepło odpadowe wytwarzane przez podzespoły elektryczne. Ten swoisty recykling energii emitowanej przez elektronikę samochodu pozwala znacznie zwiększyć skuteczność HVAC ograniczając w pewnym stopniu zależność od baterii akumulatorów.
Przez redukcję poboru prądu z głównego źródła zasilania pompa ciepła powoduje więc wydłużenie użytecznego zasięgu jazdy elektrycznego Soul’a EV.
Z pompą ciepła współpracuje „inteligentny” system monitorowania i sterowania przepływem powietrza, który ponadto kontroluje poziom wilgotności w kabinie.
System ten wymusza recyrkulację powietrza podgrzanego lub schłodzonego przez HVAC i dozuje ilość świeżego powietrza dostarczanego do kabiny. Dzięki kontroli przepływu powietrza wewnątrz pojazdu system HVAC może działać wydajniej, a więc optymalizować zużycie energii niezbędnej do utrzymania temperatury podczas jazdy. Siłownikiem regulacji dopływu świeżego powietrza do kabiny pasażerskiej steruje czujnik wilgotności i termometr wewnętrzny.
Jako pierwszy w świecie pojazd produkcyjny, Kia Soul EV wyposażona jest w system indywidualnej wentylacji tylko dla kierowcy, umożliwiający obniżenie zużycia energii poprzez całkowite odcięcie ogrzewania i przewietrzania przestrzeni na nogi oraz dopływu powietrza po stronie przedniego pasażera. Jest to rozwiązanie o tyle innowacyjne, iż w obecnie eksploatowanych samochodach zamknięcie nawiewów wentylacji powoduje jedynie przekierowanie powietrza do nawiewów czynnych – przy niezmniejszonym poborze energii.
System wentylacji indywidualnej, aktywowany przyciskiem „Tylko Kierowca” na desce rozdzielczej pozwala zminimalizować zużycie energii przez HVAC w trakcie samotnej podróży (bez pasażerów), a tym samym skutecznie wydłużyć użyteczny zasięg pojazdu.
Po raz pierwszy w samochodzie marki Kia zastosowanie znalazł ponadto system klimatyzacji wstępnej (albo programator temperatury wnętrza). Za pośrednictwem interfejsu HMI kierowca może zaprogramować podgrzewanie lub schładzanie kabiny pasażerskiej nawet na 30 minut przed wyjazdem spod domu czy biura. Programator temperatury wnętrza działa w czasie ładowania akumulatorów z sieci elektrycznej, tak więc obniża ich obciążenie podczas jazdy i zapewnia odpowiedni komfort termiczny już w momencie ruszania z miejsca. Racjonalna budowa pojazdu EV
Pomimo, iż większość górnej struktury karoserii EV pochodzi ze spalinowej wersji Kii Soul MY 2014, wersja elektryczna otrzymała szereg nowych rozwiązań podwyższających sztywność skorupy nadwozia – lecz także ograniczających wielkość miejsca, jaką w kabinie pasażerskiej „zabiera” bateria akumulatorów.
Zasadniczą zmianą strukturalną jest wzmocnienie płyty podłogowej pięcioma wspornikami poprzecznymi celem podparcia baterii akumulatorów oraz zwiększenia sztywności skrętnej nadwozia, w którym udział stali nadwytrzymałej wzrósł z 35 do 37, 1 procent. Wzmocnione zostały także słupki środkowe „B” i podłużnice progowe. W porównaniu ze „zwykłym” Soul’em, wzrost sztywności skrętnej karoserii w wersji EV sięga 27 procent (a 29 procent w porównaniu z Soul’em pierwszej generacji).
Jednym z kluczowych założeń konstruktorów w trakcie prac rozwojowych pojazdu było ograniczenie do minimum „zabrania” objętości wnętrza przez baterię akumulatorów. Tym niemniej przestrzeń na nogi pasażerów drugiego rzędu siedzeń zmniejszyła się o 80 mm, co w znacznym stopniu skompensowane zostało podwyższeniem siedziska kanapy tylnej. Dolny pojemnik bagażnika musiał pomieścić przewód prądowy ładowania baterii, lecz podobnie jak w samochodzie „spalinowym” – pod jego spodem znajduje się zestaw naprawczy ogumienia.
W porównaniu z rywalami, ilość miejsca zabieranego przez akumulatory w kabinie elektrycznej Kii Soul jest minimalna, a pod względem wymiarów zewnętrznych wersja EV nie różni się od modeli dieslowskich czy benzynowych. Lepsze własności jezdne i wyższy komfort jazdy w mieście
Założeniem konstrukcyjnym samochodu Kia Soul EV była stabilność prowadzenia i komfort jazdy w warunkach miejskich. Cel ten zespół inżynierów Kia zrealizował z powodzeniem, programując wyższą niż w „zwykłym” Soul’u sztywność nadwozia.
Efektem rozmieszczenia akumulatorów pod podłogą przestrzeni pasażerskiej jest wynikające z obniżenia środka ciężkości – odczucie zwiększonej stabilności pojazdu i pewności prowadzenia. Renoma Kii Soul jako samochodu ‘fun-to-drive’ pozostaje więc nienaruszona.
Zmianie na lepsze uległa także charakterystyka NVH (poziomu hałasów, drgań i wibracji). Przy braku odgłosów pracy jednostki benzynowej czy wysokoprężnej oraz wyciszeniu (w porównaniu z konkurencją) dźwięku pracy silnika elektrycznego ważności nabrała redukcja hałasów mechanicznych, drogowych i aerodynamicznych pod kątem wyrafinowania komfortu akustycznego jazdy.
W wyniku lepszej absorpcji wstrząsów przez zawieszenie i 15-procentowego wzrostu sztywności felg z lekkiego stopu udało się ograniczyć przenoszenie drgań i wibracji do przedziału pasażerskiego, a dzięki dolnej osłonie baterii akumulatorów uzyskano poprawę aerodynamiki podwozia i spadek szumów przepływającego powietrza. Pozytywny wpływ na poziom NVH wywiera także poszerzone zastosowanie przyjaznych dla środowiska materiałów wygłuszających w tablicy przyrządów, wykładzinie pokrywy komory silnikowej oraz przegrody przedniej.
Finalnym elementem ekonomizacji zużycia energii przez Soul EV jest ogumienie o niskich oporach toczenia. Zaprojektowane specjalnie dla elektrycznej Kii Soul EV opony marki Kumho lub Nexen o rozmiarze 205/60/R16 pozwalają obniżyć te opory o rząd 10 procent bez uszczerbku dla komfortu jazdy, charakterystyki trakcyjnej, NVH i skuteczności hamowania.