Media | Materiały dla prasy

Informacje prasowe

Data: 07.10.2014
Autor: Kia Motors Polska

Kia laureatem trzech nagród za design na Salonie Samochodowym w Paryżu 2014

  • Potrójny triumf Kia Motors w Automotive Brand Contest 2014
  • Team designerów Kia, samochód koncepcyjny Kia Provo 2013 oraz nowa Kia Soul wśród zdobywców prestiżowych wyróżnień.


Kia Motors należy do największych beneficjentów Automobile Brand Contest 2014, dorocznego konkursu wzornictwa przemysłowego, którego organizatorem i siłą sprawczą dla światowych producentów motoryzacyjnych jest German Design Council (Niemiecki Instytut Wzornictwa). Werdyktem niezależnego jury, marka Kia wybrana została tego roku jako zdobywca wyróżnień w trzech kategoriach tematycznych.

Tytuł „Team of the Year’ za osiągnięcia w zakresie designu na trzech kontynentach globu zdobył zespół projektantów pod kierownictwem Petera Schreyera, Prezydenta ds. Designu i Głównego Stylisty (CDO) Kia Motors Corporation i Hyundai Motor Group. Kia Motors prowadzi obecnie studia i atelier designu w Korei, Kalifornii (USA) oraz Niemczech.

Dwie kolejne nagrody przypadły już pojazdom z logo Kia. Zaprezentowany jeszcze na genewskim Salonie Samochodowym 2013, sportowy samochód koncepcyjny segmentu B Kia Provo nagrodzony został wyróżnieniem ‘Best of Best’ (Po prostu najlepszy) w kategorii ‘Concept’ (pojazdów prototypowych). Kultowy SUV klasy kompaktowej Kia Soul drugiej generacji – zyskał laur „Zwycięzcy” w kategorii Exterior Volume Brand (Marki o największej w klasie objętości nadwozia). Uroczystość wręczenia nagród odbyła w salach recepcyjnych paryskiego Mondial de l’Automobile 2014.

„Skala dokonań Petera Schreyera i jego międzynarodowego teamu projektowego podczas kilku ostatnich lat nie ulega żadnej wątpliwości”. – czytamy w oświadczeniu jury, uzasadniającym przyznanie nagrody specjalnej ‘Team of the Year’ – „W tak nasyconej twórczo przestrzeni możliwości formalnych dla image Kia, team ten zaproponował rzeczywiście unikalny design markowy, który znakomicie wyróżnia się ‘z tłumu’ nabierając wszelkich cech niepowtarzalności.”

Peter Schreyer skomentował to w sposób następujący: „Ten potrójny triumf to fantastyczny dowód uznania działalności naszego teamu projektowego, który dobrze zapracował na swój sukces. Te nagrody są dla mnie powodem wielkiej satysfakcji osobistej lecz także i dumy z osiągnięć mojego zespołu.”

„Najwyższej klasy design w motoryzacji nie ma w sobie nic z przypadku, to efekt ciągłego procesu, opartego na osobistej pasji i dbałości o każdy szczegół. Tylko otwartość na wymianę idei oraz akceptacja niezależnej myśli tworzy klucz do prawdziwej kreatywności. Jej najważniejszym elementem jest ‘duch pracy zespołowej’ (team spirit), który potrafi sprowadzić nawet do zera istniejące różnice geograficzne czy kulturowe. Team designerów Kia składa się z osób przynajmniej 20 narodowości, języków i kultur, lecz udziałem każdej z nich jest pełna pasji motywacja stworzenia czegoś niepowtarzalnego dla marki Kia.”

Gwiazdy designu w segmencie B: koncepcyjna Kia Provo i nowa Kia Soul Koncepcyjna Kia Provo przyciąga wzrok wyraziście smukłą, aerodynamiczną i muskularną stylizacją nadwozia. Dzieło europejskiego atelier projektowego Kia we Frankfurcie, 3,88-metrowy pojazd należący do segmentu B stworzony został z myślą o upodobaniach europejskiej klientów, jako nowa interpretacja DNA sportowych coupé historycznej przeszłości.

Provo wyposażony został w awangardowe rozwiązania materiałowe i techniczne – jak na przykład ‘inteligentny’ hybrydowy napęd na cztery koła. Jest to zestaw turbodiesla GDI o mocy 204 KM (150 kW) w parze z silnikiem elektrycznym, który w miarę potrzeby dostarcza dodatkowej mocy na koła tylne i stanowić może zeroemisyjne źródło mocy w trybie tylko elektrycznym podczas wolnej jazdy.

W przypadku nowej Kia Soul, jest to trzeci, prestiżowy tytuł w zakresie designu – po ‘iF product design award’ oraz ‘red dot award’. Nadwozie II generacji Soula zaprojektowane zostało w amerykańskim studiu projektowym w Irvine (Kalifornia). W porównaniu z poprzednim modelem, Kia Soul drugiej generacji to konstrukcja zupełnie nowa, oparta na nowej stylizacji nadwozia, wystroju wnętrza i płycie podłogowej – z zachowaniem dotychczasowego charakteru i elementów wyróżniających ten pojazd na tle otoczenia. Mowa tu o nieco wyniosłej i pewnej siebie sylwetce, rozbudowanych błotnikach, wyrazistym kształcie okien bocznych, wysokiej zabudowie świateł tylnych oraz znacznym prześwicie, spotykanym głównie w pojazdach typu SUV. Eleganckie wnętrze, zestawione przez frankfurckie atelier projektowe ze wsparciem z centrali Namyang (Korea) otrzymało materiały wyraźnie wyższej jakości oraz szereg elementów wyposażenia komfortowego klasy Premium (m.in. wentylowane fotele przednie, elektrycznie ustawiany fotel kierowcy czy elektrycznie podgrzewany wieniec kierownicy – zależnie od wersji modelowej). Nowy Soul jest także pierwszym samochodem marki Kia oferowanym (opcjonalnie) w dwubarwnej tonacji nadwozia.

German Design Council: bogate tradycje elegancji i smaku
Organizowany od roku 2011 Automotive Brand Contest stał się w krótkim czasie wysoce cenionym i poważanym w świecie konkursem wzornictwa przemysłowego. Jego motorem jest Niemiecki Instytut Wzornictwa Przemysłowego (Rat für Formgebung), który powstał w 1953 roku z inicjatywy parlamentu federalnego celem wzmocnienia roli designu w życiu gospodarczym Niemiec, a dziś należy do najważniejszych światowych ośrodków wymiany informacji, wiedzy i komunikacji na polu designu przemysłowego.

Ta niezależna w swym założeniu instytucja sponsorowana jest przez ponad 200 firm niemieckich i światowych. Automotive Brand Contest otwarty jest dla wszystkich firm motoryzacyjnych oraz ich dostawców towarów i usług, również w sferze designu i komunikacji markowej. Katalog przyznawanych wyróżnień obejmuje 10 kategorii ‘bieżących’ oraz cztery kategorie nagród specjalnych w całym spektrum wzornictwa/designu – od stylizacji samochodów produkcyjnych i koncepcyjnych, poprzez design markowy i networking multimedialny – aż po organizację kampanii promocyjnych, akcji oraz eventów społecznościowych.