Media | Materiały dla prasy

Informacje prasowe

Data: 02.04.2015
Autor: Kia Motors Polska

Nowa Kia Optima: światowa premiera w Nowym Jorku

  • Europejska stylizacja, wnętrze klasy Premium i obniżenie NVH
  • Wyraźnie lepsze prowadzenie i komfort jazdy
  • Specyfikacja wersji europejskiej pod koniec bieżącego roku.


Zaprezentowany pięć lat temu na New York International Auto Show sedan Optima był nowością modelową marki Kia w segmencie D zwiastując jej ‘reorientację na design’. Światowa premiera zupełnie nowej Optimy 2016 w Nowym Jorku pokazuje, że historia lubi się powtarzać. Pojazd ten jest symbolicznym dowodem na dojrzałość marki Kia, osiągniętą na drodze nieprzerwanego doskonalenia konstrukcyjnego i obsesyjnej wprost dbałości o szczegóły.

Trafiając w gusta klientów poszukujących alternatywy w ówcześnie monotonnym segmencie „D” Optima wspięła się na szczyt światowej sprzedaży Kia i przez trzy kolejne lata była markowym bestsellerem w USA. Odniesiony sukces zamierza kontynuować także i nowy model.

Stworzona pod uważnym okiem Petera Schreyera – prezydenta i głównego stylisty Kia, Optima 2016 zachowuje swą charakterystyczną i atletyczną osobowość. Wyższy komfort jazdy, lepsze prowadzenie i obszerność wnętrza zapewnia dłuższa, poszerzona i sztywniejsza płyta podłogowa.

Luksusowa kabina nowej Optimy zadziwia jakością i precyzją wykonania przewidzianą dla wszystkich wersji modelowych od początku sprzedaży światowej w czwartym kwartale bieżącego roku. Podobnie jak poprzednik, nowa Optima z przeznaczeniem dla Europy produkowana będzie w koreańskim zakładzie Kia Hwasung.

„Optima zmieniła stosunek obecnych i potencjalnych klientów do marki Kia, a jej sukces w USA to zasługa oszałamiającego wprost designu i sportowych osiągów.” – powiedział Michael Sprague, wiceprezydent ds. marketingu i sprzedaży Kia Motors America – „Nowa Optima zachowuje charakterystyczną osobowość poprzednika, choć poprawiliśmy niemal wszystko to, co wpływa na przestronność wnętrza, komfort jazdy i prowadzenia oraz stopień wyrafinowania technicznego.”

Nieomylny design europejski

Ponieważ Optima poprzedniej generacji okazała się tak wielkim sukcesem marki, projektanci Kia stanęli przed zadaniem zachowania tożsamości samochodu nadając mu modernizmu i świeżości. Inspirację designu nowej Optimy stanowiły współcześnie modne, wygładzone powierzchnie i nowoczesna architektura, dzięki czemu udało się stworzyć pełną wyrafinowania i dynamiki bryłę sedana, który jest bezbłędnie rozpoznawalny jako Kia i niemal bije w oczy swą obecnością na drodze.

Nowa Optima zaprojektowana została jako samochód funkcjonalny o zacięciu sportowym, a jego wymiary wewnętrzne są nieco większe niż poprzednio. Rozstaw osi wydłużono do 2805 mm (+10 mm), a nadwozie poszerzono do 1860 mm (+25 mm). Za sprawą większej przestrzeni nad głową, szerokości na poziomie ramion oraz przestrzeni na nogi pasażerów tylnych kabina jest jeszcze bardziej komfortowa. Dzięki powiększonym wymiarom zewnętrznym wzrosła także pojemność bagażowa.

Agresywności przodu dodają błotniki nad kołami oraz ukośne, zachodzące głęboko na pas przedni reflektory. W wyższych wersjach modelowych charakterystyczny grille ‘tygrysi nos’ wykonany jest z wytłoczki na gorąco o precyzyjnym wzorze „punktowym” i przypomina osłonę chłodnicy nowej Kia Sorento.

To właśnie pochylony słupek przedni „A” i głęboki słupek „C” w połączeniu z wielkością powierzchni szklanych nadają Optimie 2016 wyglądu sportowego sedana. Tylne okna nadwozia unoszą się zgrabnie ku niebu tuż przed przetłoczeniem błotników tylnych. Podobnie jak poprzednik, nowa Optima ma nieco podwyższoną maskę silnika. Charakterystyczny akcent nowoczesności tworzą tylne aureole świateł LED (opcja wyposażenia).

W zależności od rynku i wersji modelowej nowa Optima posiadać będzie felgi z lekkiego stopu o średnicy 16-, 17- i 18 cali.

Kunsztowne wykonanie wnętrza

Wnętrze nowej Optimy jest większe i bardziej komfortowe niż poprzednio, a funkcjonalność kabiny podnosi jakość designu i wyposażenie typowe dla samochodów o klasę wyżej. Wzorem globalnej gamy Kia segmentu Premium i Luxury, do wystroju przedziału pasażerskiego wykorzystano więcej materiałów miękkich w dotyku. Zadziwiać może kunszt wykonania i obsesyjna wręcz dbałość o szczegóły: prawdziwe przeszycia na desce rozdzielczej i panelach drzwi uzupełniają (zależnie od wersji modelowej) eleganckie akcenty metaliczne.

„Zorientowana na kierowcę” kabina została pod względem designu uproszczona i zunifikowana w stosunku do poprzedniej generacji pojazdu, a horyzontalnie poszerzenie tablicy rozdzielczej i konsoli centralnej dodaje poczucia przestrzeni. Ograniczenie zgrupowanej liczby przycisków oraz przełączników pozwoliło usprawnić i tak doskonałą niemal ergonomię.

Szczególną uwagę zwrócono także na komfort siedzeń. Sztywniejszy szkielet oznacza obniżenie drgań i wibracji. Wyłożone miękką pianką zagłówki, oparcia i siedziska umożliwiają lepsze ‘zagłębienie się’ w fotelu, a twardsza wykładzina konturowa zapewnia należyte podparcie ciała kierowcy i pasażera.

Udogodnienia i technologie

Kia Optima wpisuje się w markowy trend oferowania szerokiej gamy najnowocześniejszych technologii i udogodnień.

Wyposażeniem seryjnym nowej Optimy jest kamera cofania, monitor otoczenia 3600 dostępny będzie w zależności od rynku sprzedaży. Opcjonalne wyposażenie wspomagające kierowcę obejmuje inteligentny tempomat (SCC), monitor martwych pół widzenia (BSD), detektor ruchu przecinającego drogę cofania (RCTA) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego (AEB), który w pewnych sytuacjach całkowicie zatrzymuje pojazd by uniknąć kolizji lub przynajmniej zmniejszyć jej skutki. System ten potrafi ponadto wykrywać obecność osób pieszych. Podobnie jak w przypadku innych modeli Kia (np. Kia Sorento III generacji) tego rodzaju wyposażenie służyć ma ułatwianiu prowadzenia i bezpieczeństwu na drodze.

Już od momentu wejścia samochodu na rynek dostępny będzie nowoczesny system ‘serwisów łączonych’ TomTom, pozwalający uzyskiwać różnorodne informacje w czasie rzeczywistym, aby jeszcze bardzie zwiększyć komfort, bezpieczeństwo i przyjemność podróżowania. System TomTom pomoże kierowcy wybierać najszybsze trasy przejazdu w oparciu o obraz aktualnej sytuacji w ruchu drogowym oraz ostrzeże przed stacjonarnymi i mobilnymi radarami prędkości. Oprócz prognoz pogody podawać także będzie informacje lokalizacyjne sklepów, firm handlowych, usługowych itd. Dla nabywców nowej Optimy serwisy TomTom dostępne będą bezpłatnie przez okres siedmiu lat.

Po raz pierwszy w pojeździe marki Kia oferowane będą reflektory HID (Bi-ksenonowe) z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów (DBL) oraz „intuicyjny” system HBA, który wykrywa nadjeżdżający z przeciwka pojazd i chwilowo przełącza światła drogowe na światła mijania.

„Inteligentna” konstrukcja i bezpieczeństwo

W konstrukcji skorupy nadwozia nowej Optimy wykorzystano szereg stopów stalowych dużej wytrzymałości, a zwiększoną sztywność płyty podłogowej uzyskano stosując stalowe stopy nadwytrzymałe. Ze stali nadwytrzymałej wykonano ponad 50 procent elementów karoserii, tj. o 150% więcej niż w modelu poprzedniej generacji. O 450 procent poszerzono zastosowanie klejów konstrukcyjnych, redukując w ten sposób NVH (hałasy, drgania i wibracje) przy wzmocnieniu sztywności strukturalnej. O 350 procent wzrosła liczba elementów nadwozia tłoczonych na gorąco. Tego rodzaju konstrukcja, obok zwiększonej odporności udarowej sprzyja poprawie dynamiki i komfortu akustycznego jazdy.

Kolejne innowacje miały na celu dalszą redukcję masy i poziomów NVH oraz optymalizację aerodynamiki. Nowa Optima to pierwszy pojazd Kia z panoramicznym oknem dachowym w oprawie tworzywa wzmacnianego włóknem szklanym, co przekłada się bezpośrednio na obniżenie masy pojazdu i jego środka ciężkości. Dzięki pełnej osłonie podwozia zmniejszono nie tylko zużycie paliwa lecz również hałasy aerodynamiczne. Lepsze wytłumienie deski rozdzielczej, boczne listwy szyby czołowej oraz szerokie zastosowanie klejów konstrukcyjnych – wszystko to ma wpływ na spadek hałasów aerodynamicznych i komfort akustyczny, podobnie jak poduszki mocowania silnika, panele nadwozia i felgi o większej sztywności. Pogrubienie tulei poprzecznicy przedniej pozwala lepiej tłumić hałasy toczenia lecz także wibracje silnika przenoszone na podłogę i kierownicę nowej Optimy.

Najwyższym priorytetem dla konstruktorów Kia była poprawa komfortu i prowadzenia pojazdu. Ogólnie rzecz biorąc, płyta podłogowa jest lżejsza i sztywniejsza czego efektem jest wyższa precyzja układu kierowniczego i prowadzenia oraz stabilność przy znaczniejszych prędkościach. Przeniesienie punktów mocowania przedniej i tylnej ramy pomocniczej na zewnątrz umożliwia optymalizację geometrii zawieszenia, a więc także i komfortu jazdy na nierównym podłożu. W miejsce podwójnych tulei (jak w Optimie poprzedniej generacji), do mocowania obu ram pomocniczych zastosowano aż cztery. Sztywność platformy to czynnik krytyczny dla precyzji kierowania i trakcji na łukach czy zakrętach. W celu dalszego wyrafinowania charakterystyki jezdnej Optimy zastosowano odpowiednio wzmocnione łożyska kół przednich i dolne wahacze tylne. Elektryczne wspomaganie zębatki kierowniczej (R-MDPS) zamiast kolumny kierowniczej (jak w wersji dotychczasowej) poprawia odczuwalnie precyzję prowadzenia dzięki ‘szybszemu’ przełożeniu przekładni.

Nowe jednostki napędowe: ekonomika i osiągi

Na rynkach europejskich Kia Optima 2016 oferowana będzie w całej gamie zespołów napędowych napędzających koła przednie, o idealnym niemal wyważeniu charakterystyki osiągów i oszczędności paliwowej. Silniki poddane zostały modernizacji konstrukcyjnej pod kątem wyższej ekonomiki zużycia paliwa i dynamiki osiągów, m.in. za sprawą podwyższenia momentu dostępnego już od niskich prędkości obrotowych. Szczegółowych danych należy spodziewać się w drugim półroczu 2015.

Nowa Kia Optima wejdzie do sprzedaży w Europie pod koniec bieżącego roku i objęta będzie standardową 7-letnią/150.000 km gwarancją producenta.

Uwaga:

Wszystkie informacje produktowe niniejszego materiału prasowego odnoszą się wyłącznie do modeli Kia Optima 2016 z przeznaczeniem na rynek USA.